Greenpeace geeft Universiteit Utrecht pluim voor groene stroom

Hoeveel semi-publieke instellingen zijn met hun leverancier al overgestapt op groene stroom? Dat wilde Greenpeace weten en vroeg dat na bij universiteiten, musea en academische ziekenhuizen. Het steekt de milieuorganisatie dat bijna driekwart van deze instellingen nog fossiele energie, zoals kolen, afneemt.

Ze keken daarbij naar de mate waarin de leverancier van de stroom groen zegt te zijn en hoeveel GvO’s de instelling heeft.  Een GvO is een Garantie van Oorsprong (GvO) is een digitaal certificaat waarmee bewezen kan worden waar en hoe de groene stroom is opgewekt. Een Garantie van Oorsprong wordt ook wel groencertificaat genoemd.

Bij de universiteiten scoort de Technische Universiteit Twente een zware onvoldoende. Ook het beleid van Groningen en Nijmegen is voor verbetering vatbaar. Er zijn maar drie universiteiten met een écht groene score. Behalve Utrecht zijn dat de Technische Universiteit Delft en Nyenrode Business School (niet in grafiek opgenomen). Opvallend is dat de ‘groene’ universiteit van Wageningen niet aan het onderzoek wilde meewerken.

Greenpeace keek ook naar de grote ziekenhuizen. De academische ziekenhuizen in Amsterdam (AMC) en Groningen (UMCG) scoren het allerlaagst. Het Universitair Medisch Centrum Utrecht krijgt een gele kwalificatie. Dat wil zeggen dat de stroomleverancier niet groen is, maar dat er wel GvO’s voor windenergie zijn.

“Dat ziekenhuizen nog kolenstroom kopen is bizar. Kolenstook zorgt voor ongezonde lucht. Dat raakt direct hun patiënten. Daar heb je als ziekenhuis verantwoording over af te leggen”, zegt Joris Wijnhoven, campagneleider klimaat & energie bij Greenpeace Nederland.

Greenpeace roept op haar site leden op om de instellingen te overtuigen hun leven te beteren.

Tags: duurzaam