De Drift staat gewoon weer vol met fietsen

Het leek even goed te gaan, maar het is nu weer helemaal mis. De Drift lijkt meer op een openbare fietsenstalling dan op een doorgaande verkeersroute. Als vanouds.

Na de opening van de geheel gerenoveerde Binnenstadbieb moest ook De Drift in het nieuwe academisch jaar een metamorfose ondergaan. De uitdragerij van gestalde studentenbarrels was velen een doorn in het oog. Niet alleen geen gezicht, maar ook gevaarlijk als de toestroom naar de bieb zou vergroten.

Op allerlei manieren is getracht om de fietsende studenten in de richting van de nieuwe stalling onder de bieb te dirigeren. Er is geflyerd en er werden kaartjes aan fietsen gehangen. Je kon bovendien worden aangesproken door een bodywarmermeisjes met een brede glimlach of door nors securitypersoneel in uniform.

En even leek het te helpen. In september was De Drift … helemaal leeg. Sommigen zongen een lofzang, anderen voelden zich ontheemd. De Drift had zijn ziel verloren.

Maar de bodywarmermeisjes en securitymannen waren nog niet verdwenen of studenten vervielen in hun oude gewoonten. Rechts en links van de straat bevestigen studenten hun fiets weer aan de railingen. De fietsenstalling onder de bieb blijft half leeg, terwijl volgens mensen-die-het-kunnen-weten alle fietsen er waarschijnlijk in zouden passen.

In de faculteitsraadsvergadering van Geesteswetenschappen vroeg raadslid Erik Nijhof afgelopen vrijdag opnieuw aandacht voor de situatie, maar trof een faculteitsbestuur dat het eigenlijk ook niet meer zo goed wist. “Het valt mij ook op”, zei decaan Van den Akker. “Eigenlijk is er weinig veranderd. We zullen hard moeten nadenken hoe we een mentaliteitsverandering tot stand kunnen brengen.”