Moet je per se de 11 of 12 nemen?

De buslijnen 11 en 12 zitten in de spits mudjevol. En dat terwijl veel passagiers beter op een andere manier naar De Uithof hadden kunnen reizen. Even op het kaartje kijken, dus.

Het duurt nog vijf jaar voordat reizigers met een tram van het Centraal Station naar De Uithof en vice versa kunnen zoeven. Tot die tijd blijft het behelpen met de overvolle bussen 11 en 12.

Het Bestuur Regio Utrecht probeert de druk op de twee lijnen te beperken, onder meer door bussen vanuit Bilthoven, Nieuwegein en Zeist vaker te laten rijden. Daarnaast werd samen met studentenunie Vidius een nieuwe buslijnenkaart ontwikkeld. Deze komt in alle haltes in De Uithof te hangen en wijst studenten en medewerkers op alternatieve reisroutes, bijvoorbeeld vanaf de treinstation Overvecht en Driebergen-Zeist.

Ten slotte moeten de buslijnen 11 en 12 ook vlotter gaan doorrijden, vindt het BRU. Daartoe worden onder meer de verkeerslichten aangepast. Maar als de bussen straks écht kunnen doorkarren dan vergroot dat weer de aantrekkelijkheid van deze buslijnen. En dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Hieronder de nieuwe buslijnenkaart. Klik op het plaatje voor een grotere versie: