Op zoek naar een studieplek? Check het weiland

Je moet je rubberen laarzen meenemen, maar je bent er zelfs in tentamentijd verzekerd van een studieplek. Op de Studyspot-site die aangeeft waar studenten vrije werkplekken kunnen vinden, stond maandag een nieuwe locatie: Het Weiland. Een aprilgrappenoverzicht.

“Deze studieruimte kun je het best bezoeken op zonnige dagen. Het is mogelijk dat je de ruimte moet delen met runderen en eenden. Houd voor openingstijden de KNMI-website in de gaten.”

Studenten die de nieuwe locatie Het Weiland op Studyspot checkten, hadden het al snel door: 1 april. Hoewel ze misschien liever een echte uitbreiding van het aantal werkplekken zien nu de UB’s vol zitten, konden ze grap wel waarderen.

Studente Janneke Koers twitterde:

Personally, I can't wait to study in 't weiland, open on monday 1st. See studyspot for @UniUtrecht new study landscape at the uithof. #funny

Sun Mar 31 08:51:53 +0000 2013 from web

Janneke Koers

@KJanneke

Janneke Koers

Ook onderwijskundige Casper Hulshof stelde een serieuze zaak aan de kaak met een grap. In een inmiddels alweer verwijderd blog maakte hij bekend dat de Universiteit Utrecht een nieuw 'naming and shaming'-beleid heeft afgekondigd en tentamencijfers van studenten gaat publiceren. Het nieuwe beleid zou de onderlinge concurrentie onder studenten moeten aanwakkeren en slaagpercentages  moeten opkrikken.

Echt ridicuul is zo’n maatregel overigens niet te noemen. Twee jaar geleden kwam de toen pas aangetreden Utrechtse rector Van der Zwaan met precies dit idee. Wel leverde hem dat toen behoorlijk wat kritiek op. Van een algemene universitaire maatregel is daarna niets meer vernomen.

In het buitenland is het vaak de normaalste zaak om namen samen met cijfers te publiceren, zo reageerde een Rotterdamse docent op twitter.

@Titchener Ik kwam het afgelopen jaar bij de universiteit van Sevilla ook tegen. In de VS de normaalste zaak... http://t.co/cq4ksZmuGS

Mon Apr 01 08:47:14 +0000 2013 from Twitter for iPad

Andries Vroegrijk

@avroegrijk

Andries Vroegrijk

De UU liet zich dit jaar in de media minder gelden dan in voorgaande jaren. Toen werden door onderzoekers grappen uitgehaald met vruchtbaar vulkaanas vanaf IJsland en lichtgevende hondenpoep.

Een van de meer geslaagde wetenschappelijke 1 april-grappen kwam dit jaar op naam te staan van het Amsterdamse Meertens Instituut. Dat riep Nederlanders op hoofdharen (met wortelaanzet) op te sturen. Op die manier zou onderzocht kunnen worden of ze genetisch verwant zijn aan Willem van Oranje. “Zo iemand zou op 30 april in principe meer recht hebben op de troon dan Willem-Alexander”, aldus een onderzoekster tegenover RTV Noord-Holland.

Onze VU-collega’s van Ad Valvas hadden ondanks, of misschien wel vanwege, alle bestuurlijke perikelen, ook behoefte aan een aprilgrap. Zij schreven dat alle snoepautomaten van de universiteit zouden verdwijnen. Dat besluit zou zijn genomen naar aanleiding van de nota Overgewicht die oud-minister Ab Klink ooit opstelde. Klink is tegenwoordig hoogleraar aan de VU.

Twee grappen in de regio Utrecht vielen verder op. Een agent van de politie Midden Nederland plaatste een bericht op de politiewebsite waarin werd aangekondigd dat de A2 zou worden afgesloten voor opnamen van het roemruchte BBC-autoprogramma Top Gear. De grap viel niet in goede aarde.

De Vrienden van Amelisweerd zetten hun verzet tegen de verbreding van de A27 op ludieke wijze voort. Zij maakten melding van een nieuwe diersoort: de asfaltbever. De minister heeft een erezaak gemaakt van de uitbreiding van het aantal rijstroken, maar de bever zal er steeds weer een strook van afknabbelen, zo denken de actievoerders.

Een veelgelezen magazine onder studenten kwam tenslotte met opmerkelijke onderzoeksbevindingen die de 1 aprilgekte in het juiste perspectief plaatste.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er vandaag massaal veters loszitten en gulpen openstaan.

Mon Apr 01 10:41:24 +0000 2013 from HootSuite

Duckstadkrant