Studentenunie wil Valentijnsdate met Raad van Toezicht

Smoorverliefd. Dat is Studentenunie Vidius op het hoger onderwijs. Ook de Raad van Toezicht van de UU is gek op dat onderwijs, veronderstellen de studenten in een open Valentijnsbrief. Maar het vuur in de spannende driehoeksverhouding zou zomaar kunnen doven.

“Als u uw roze bril niet meer kunt vinden, dan helpen wij u graag”. Met die schalkse opmerking eindigt Studentenunie Vidius de open Valentijnsbrief (pdf) aan de Raad van Toezicht van de UU. In die brief verklaren de studenten hun liefde aan het hoger onderwijs.

De studenten spreken de hoop uit dat deze Valentijnsdag de dag wordt waarop iedereen weer besefte waar het werkelijk om draait in het hoger onderwijs. Hun verliefdheid wordt immers bedreigd door een heel rijtje afknappers. De nadruk op efficiëntie in het hoger onderwijs is er daar eentje van.

"Natuurlijk was u ook verliefd op het hoger onderwijs toen u solliciteerde voor de Raad van Toezicht", schrijft Vidius. De studenten doen daarom de suggestie met de toezichthouders te gaan praten over "echt belangrijke zaken" in het onderwijs, zoals ontplooiing en ambitie. “Dan worden we vanzelf opnieuw verliefd.”

Ook de Raad van Toezicht van de Hogeschool Utrecht ontvangt vandaag de liefdesverklaring. In een toelichting zegt Vidius de toezichthouders wakker te willen schudden en te willen waarschuwen voor het toenemende rendementsdenken in het hoger onderwijs.