Student loopt binnen met handel in nagellak

De verkoop van nagellak is booming business, merkt UU-student Petra Klous. Ze verkoopt via haar webshop exclusieve merken. “Eén van mijn beste klanten is een man.”

Wie de werkkamer van masterstudent Petra Klous (29) binnenkomt, waant zich even in het paradijs ….. voor wie van nagellak houdt tenminste. Een volledige boekenkast, verschillende rekken en dozen staan er vol mee: potjes nagellak in alle kleuren van de regenboog. Die vinden via de post hun weg naar klanten die een bestelling plaatsen in de webshop PrettyPolish.nl. “Je had mijn vorige appartement moeten zien, daar leefde ik letterlijk tussen de nagellak,” zegt Petra die net is verhuisd.

Overdag legt de student de laatste hand aan haar scriptie, die het sluitstuk vormt van de master Cancer Genomics & Developmental Biology. “Mijn studie heeft wel wat vertraging opgelopen, maar in principe is het goed te combineren,” zegt Petra over de werkzaamheden voor haar bedrijf die gemiddeld drie uur per dag in beslag nemen. Doordat er altijd bestellingen binnenkomen, kan ze het inpakken van de potjes nagellak niet stilzetten.

Innovatieve nagellak
De webshop is nu iets meer dan een jaar in de lucht en gemiddeld verkoopt Petra 200 potjes nagellak per week, variërend in prijs van 3 tot 15 euro. Dat de verkoop van nagellak in de lift zit, merkt niet alleen Petra. Het Financieele Dagblad wijdde recentelijk een artikel over de explosief gestegen verkoop van nagellak in 2012 (plus 70 procent). “Er worden allerlei innovatieve vormen van nagellak bedacht, zo heb je nagellak die open scheurt (crackle nagellak), nagellak die op zand lijkt en eentje die je nagel met fluweel bedekt. Mensen worden daardoor getriggerd en kopen deze nieuwe producten. Het verzorgen van je nagels is een manier om te laten zien, dat je als vrouw wat aan je uiterlijk doet,” meent Petra.

Exclusief
De doelgroep van haar webwinkel is de werkende vrouw. De nagellakken die Petra verkoopt, vallen zijn niet de goedkoopste. “Ik verkoop exclusieve soorten nagellak die je in de Etos niet kunt krijgen. Merken uit het hoogste segment zoals Zoya, piCture pOlish en China Glaze. Ook heb ik het alleenrecht om bepaalde merken uit Australië en de Verenigde Staten in Nederland en België te verkopen,” zegt Petra niet zonder trots. Haar klanten komen dan ook uit heel Europa. “Mensen vinden me wel via Google en dat komt omdat ik vrijwel de enige ben die deze merken verkoopt.”

Overigens zijn het niet alleen vrouwen die shoppen bij Petra. “Mijn beste klant is een man.” Hij koopt altijd de nieuwe collectie paarse nagellak op en die verdeelt hij onder zijn dochters.” Petra denkt dat de drempel voor mannen om nagellak te kopen via een webwinkel lager is dan als ze daarvoor naar de winkel moeten.

De liefde
Petra is altijd al gek van nagellak geweest. “Ik was er op de middelbare school al mee bezig zoals andere meisjes en vrouwen dat kunnen hebben met kleren, tassen of schoenen.” Vijf jaar geleden wilde Petra al samen met een vriendin een webwinkel beginnen, maar het idee bleef uiteindelijk onuitgevoerd. “Totdat ik op een zondagmiddag aan het rommelen was met flesjes nagellak. Ik besloot dat ik maar een webwinkel moest beginnen om nagellak te verkopen.”

Research op internet leerde dat er weinig online aanbod was. Ze bedacht de naam PrettyPolish, tuigde de website op en schreef zich in bij de Kamer van Koophandel. Petra: “Ik heb niet eerst een businessplan geschreven; ik ben gewoon begonnen.”

Naam opbouwen
De marketing doet ze vooral via sociale media als Twitter en Facebook. Ook stuurt ze monsters naar verschillende beautyblogs die over de nagellak schrijven en naar haar website linken. Dat deze vorm van marketing werkt, blijkt uit het feit dat ze na drie maanden de opstartkosten al had terugverdiend.

In het begin vroegen Amerikaanse leveranciers zich wel af wie Petra uit Nederland was en dat zorgde ervoor dat het zakendoen niet zo hard ging. Maar inmiddels heeft ze een naam opgebouwd en het alleenrecht voor de verkoop van een aantal merken verworven. “Ik heb – achteraf gezien - veel bijgeleerd over nagellak, terwijl ik dacht dat ik al een hoop wist.”

De omzet heeft maandelijks al drie nullen en de ambitie is om er over vijf jaar van te kunnen leven. Daarom moet er ook een website speciaal in het Engels komen, zodat de verkoop buiten Nederland beter gaat lopen. “Helaas is PrettyPolish.com al bezet, het is een website voor Poolse bruiden,” lacht Petra.

Groots denken
Wanneer Petra haar scriptie heeft afgerond, gaat ze vier dagen in de week aan de slag bij een start-up in de Biotech sector. Daarnaast wil ze een ondernemingsplan schrijven om in aanmerking te komen voor een microkrediet. “Ik wil de website uitbreiden, verbeteren en geld uitgeven aan marketing.” Ook wil de studentonderneemster in de nabije toekomst mascara en andere cosmetica gaan verkopen. Petra is met PrettyPolish op het punt aangeland dat zij het inpakken en verzenden van de producenten, kan gaan uitbesteden. “Zo hoef ik me alleen nog te focussen op de inkoop en de klantenservice.”

Wat ze heeft geleerd van haar studie wat van pas komt bij het ondernemen? Engels spreekvaardigheid en het aanpakken van problemen, antwoordt ze. Ze zegt dat het academische wereldje haar erg bevalt, maar dat ze na vier jaar werken op het Hubrecht Laboratorium wel heeft ontdekt dat de academische wereld een heel beschermde is. “Ik ben langzaam een nieuwe wereld aan het ontdekken, waar een hele commerciële en hardere kant aan zit.”