Studentondernemers laten klanten glimlachen met theekaartje

Persoonlijke aandacht geven aan een dierbare door het sturen van een handgemaakte kaart met thee blijkt een gat in de markt.  Dat merken UU-studenten Geertje van Keulen en Alexandra van Dam Merrett. “Mensen hebben altijd haast.”

Op een mooie voorjaarsdag in 2012 zitten de Utrechtse studenten Geertje van Keulen  en Alexandra van Dam Merrett op een terras in Parijs. Alexandra studeert via het Erasmusprogramma aan de Sorbonne en Geertje is op bezoek. Ze bespreken onder het genot van een gebakje en een kop thee waarom mensen nog maar mondjesmaat kaarten naar elkaar sturen. Een kaartje krijgen is een van de leukste dingen die er is, vinden de dames: Er is iemand die aan je denkt en ook nog eens de moeite neemt iets te schrijven en te versturen.

Een groot cadeau
Wanneer haar vriendinnen in Utrecht jarig zijn, stuurt Alexandra ze steevast een kaartje. Het valt haar op hoe enthousiast elke keer weer de reactie is. “Ze waren heel blij. Alsof je een groot cadeau stuurt.” Geertje denkt dat het ook te maken heeft met eenzaamheid en individualisering in de samenleving. Mensen hebben tegenwoordig altijd haast en komen tijd tekort. “Als ze dan toch een kaartje willen sturen, is er geen postzegel in huis,” lacht Geertje. De conclusie is dat mensen dan de makkelijke weg kiezen door te Whatsappen of iemand snel te feliciteren via Facebook.

Geertje van Keulen (22) Master Communicatie, Beleid & Management aan de USBO en Alexandra van Dam Merrett (23), Master Internationale Betrekkingen in Historisch Perspectief

Omdat dit best wel onpersoonlijk is, bedachten Alexandra en Geertje dat ze mensen de mogelijkheid willen bieden om op een laagdrempelige manier een kaartje te laten sturen. Zo werd het idee geboren voor wat nu Theeduif.nl is.

Voordat de site in december live ging, hielden de dames flink wat skypesessies om hun idee uit te werken. Een kaartje alleen vonden ze niet genoeg. In thee zagen Geertje en Alexandra het aanvullende sociale aspect dat het kaartje compleet zou maken. Het is de ultieme persoonlijke aandacht en zo wordt de kaart een belevenis op zich. “Daar geef je iemand iets extra’s  mee. De thee is echt bedoeld om van te genieten. Even de tijd nemen voor een kop thee,” glunderen de dames.

Alles zelf doen
Het uitwerken van het plan pakten Geertje en Alexandra serieus aan. De dames hebben op een rijtje gezet waar ze aan moesten denken. Onder meer het op orde krijgen van de financiën was belangrijk. In die zin komt hun academische achtergrond van pas. Het maken van een analyse ging vrij eenvoudig. Het duo heeft ook veel tijd besteed aan identiteit en imago. “Wij weten goed wat we voor ogen hebben en dat willen we overbrengen aan de klant,” zegt Alexandra. “Het talige is ook belangrijk en schrijven hebben we ook wel geleerd tijdens onze studies,” vult Geertje aan.

Het duo wilde zoveel mogelijk zelf doen om te leren van de ervaringen. “Zoals het gebruiken van Photoshop,” blikt Alexandra terug. Volgens de dames was het de moeite waard, want hun website straalt precies uit wat ze voor ogen hebben. “Het persoonlijke aspect komt overal in terug,” zegt Geertje.

De biologische thee importeert het duo uit Parijs. “Daar liep ik tegenaan en het leuke is dat het precies bij onze beleving past,” zegt Alexandra terwijl ze naar het potje op de tafel wijst. Op het etiket staat een vogeltje. De meerwaarde is dat de thee in Nederland slechts op enkele plekken te koop is.

Uitlaatklep
Masterstudenten Geertje en Alexandra ontwerpen en maken de kaarten zelf. Het is hun creatieve uitlaatklep en het past geheel in de filosofie van de persoonlijke aandacht. Er is tijd voor jou genomen om die kaart te maken. “En ze is exclusief want zo krijg je nooit drie dezelfde kaarten op je verjaardag,” licht Geertje toe.

Op voorgesneden karton wordt gestempeld. Het mengen van verf en het stempelen gebeurt in Zeeland in het ouderlijk huis van één van beide dames, waar meer ruimte is. “Het is arbeidsintensief maar heel leuk om naast de soms droge studiestof creatief bezig te zijn,” vindt Alexandra. Dagelijks zijn de dames zo’n twee uur kwijt aan hun bedrijfje. En in het weekend zijn vaak een dag in de weer.

Marketing gebeurt online via hun blog en sociale media. Geertje laat op haar iPad een foto zien die een tevreden klant stuurde. Een pot thee met twee kopjes en een schaaltje met koekjes. “Kijk, dan weten we dat in onze opzet zijn geslaagd. Een glimlach op het gezicht van de ontvanger van de kaart.” De ervaring leert dat iemand die een kaart met thee ontvangt via Theeduif er ook weer een verstuurt. Inmiddels zijn er via Theeduif 600 kaarten verstuurd. De bestverkochte is er eentje met een rood hart speciaal gemaakt voor Valentijnsdag: de dikke zoen.

Commercieel en sociaal
Er van leven kunnen Geertje en Alexandra nog niet. Elke euro winst wordt in de onderneming gestopt. “Er is vraag naar onze kaarten en dat willen we graag uitbouwen,” zegt Alexandra. Geertje vult aan dat ze recent de vraag kregen of ze ook menukaarten kunnen maken. “Daar denken we over na. Een menukaart met een zakje thee erbij, dat kan prima. Voor na het diner of de dag erna als je te veel wijn hebt gedronken.”

Binnenkort liggen de exclusieve kaarten bij een woonwinkel in Zeeland. Dit is een pilot en als het goed gaat breiden ze dit uit. De dames zijn uitermate serieus als het over hun bedrijf gaat. “Het is bedoeld om te leren en het is leuk om te doen. Maar we zijn commercieel ingesteld, het moet een winstgevende onderneming worden en niet zomaar een creatief projectje zijn,” zegt Alexandra.

Daarom dingt het businessplan van Theeduif mee naar de hoofdprijs van een competitie voor studentondernemers genaamd New Venture. En als ze afgestudeerd zijn na de zomer dan gaan ze er gewoon mee door. Hoe precies? Dat weten ze nog niet maar de kaarten moeten ook verzonden blijven worden als ze student af zijn. De vraag naar persoonlijke aandacht blijft en Theeduif draagt daar haar steentje aan bij.