Utrechtse planeetwetenschapper overdonderd door media-aandacht

Planeetwetenschapper Inge Loes ten Kate werd in de media het gezicht van de landing van Marsverkenner Curiosity. “Wij worden betaald door de belastingbetaler, ik vind dat je daar iets voor moet terugdoen.”

Maandag 6 augustus was een drukke en bijzondere dag in het leven van Inge Loes ten Kate, planeetwetenschapper aan de Universiteit Utrecht. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat stond Ten Kate talloze media te woord. “Ik ben nogal overdonderd door alle aandacht”, zegt Ten Kate ruim een week na de landing van Curiosity. “Ik word ook herkend. Een medewerker van de UB vroeg me net: ‘ben jij die Inge Loes?’”

Je was die maandag zowat overal te zien, horen en lezen. Beschrijf die dag eens.
“Het begon met een interview om kwart over zes met RTV Utrecht, daarna volgden heel veel interviews. ’s Avonds iets na achten was ik zelfs op twee tv-zenders tegelijk te zien. Op Nederland 1 bij het NOS Journaal met een interview van die ochtend. Tegelijkertijd zat ik live op Nederland 2 bij het programma Half 8 Live!.”

Wat is voor jou de belangrijkste reden om zoveel tijd vrij te maken voor de media?
“Ik heb vijf jaar bij NASA meegewerkt aan deze missie, het is een beetje mijn kindje geworden. En ik vind het heel leuk om er over te vertellen. Maar nog belangrijker: wij worden betaald door de belastingbetaler, en ik vind dat je daar iets voor moet terugdoen. Er zijn mensen die vinden dat wetenschap geldverspilling is, en ruimtevaart al helemaal. Ik hoop dat uitleg geven aan de media dat beeld een beetje verandert.”

Je bent in de media planeetwetenschapper, aardwetenschapper, astrobiologe en geowetenschapper genoemd. De NOS koos er zelfs voor om in jouw naambalkje ‘wetenschapper’ te zetten. Wat heeft jouw voorkeur?
“Planeetwetenschapper of astrobioloog. Geowetenschapper is heel breed, Aardwetenschapper ben ik niet omdat ik de Aarde niet bestudeer, maar wellicht komt daar nog verandering in. Ik werk natuurlijk wel voor dat departement van de Universiteit Utrecht, vandaar wellicht de verwarring. Dat de NOS mij 'wetenschapper' noemt, was me nog niet opgevallen. Dat is wel heel nietszeggend.”

Je droeg die maandag een bijzonder bloemrijke ketting. Wat is het verhaal daar achter?
“Meerdere mensen hebben gevraagd naar de ketting. Ik houd van opvallende sieraden en die zijn niet altijd even praktisch in het lab, dus dit was een mooie gelegenheid om hem te dragen, er zit verder geen boodschap achter. Het is een representatie van een schilderij van Botticelli. Ik had wel bewust iets feestelijks uitgekozen, want ik ging ervan uit dat de landing goed zou gaan.”