Verban flesjes water uit UU-automaat!

Haal je water gewoon uit de kraan; bijvoorbeeld met een DUB-Dopper.

De ontwikkeling van een duurzame samenleving is één van de grootste uitdagingen in de 21ste eeuw. De Universiteit Utrecht neemt haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om hier een actieve bijdrage aan te leveren. Ook ziet de Universiteit Utrecht het als een onderdeel van haar maatschappelijke taak om studenten en medewerkers bewust te maken van de uitdagingen op het gebied van duurzaamheid.

De bovenstaande drie zinnen heb ik niet verzonnen. Nee, ze staan gewoon op de UU-website. Ik kreeg bijna tranen in mijn ogen toen ik dit voor het eerst las. Vooral die laatste zin intrigeert mij:  ‘Ook ziet de Universiteit Utrecht het als een onderdeel van haar maatschappelijke taak om studenten en medewerkers bewust te maken van de uitdagingen op het gebied van duurzaamheid’.  Nou, laten we dan maar direct beginnen - geen woorden, maar daden!

Nederland produceert het allerbeste beste kraanwater ter wereld. Meer dan 70 procent van het drinkwater wordt gemaakt van grondwater. We halen fijne deeltjes, ijzer en kalk uit het grondwater en we gebruiken actieve kool (Norit) om eventuele ongewenste chemicaliën eruit te halen.  In plaats van chloor desinfecteren we het water met ultraviolet licht. Geen nare chloorsmaak of stank.

We kunnen ons dit permitteren, omdat ons distributieleidingennetwerk zeer goed onderhouden wordt. Daardoor kunnen we een heel hoge druk op de leidingen zetten. Mocht er een lekkage zijn, dan spuit het water met zo’n hoge snelheid de buis uit dat geen schadelijke bacterie nog zin heeft om de buis in te zwemmen.

In bijvoorbeeld Algerije is dat helemaal anders: daar komt meer dan 30 procent van al het geproduceerde drinkwater nergens aan omdat het leidingensysteem zo lek is als een mandje. Ze moeten daar heel veel chloor toevoegen, en dan nog kan je (écht onwijs) ziek worden als je alleen maar je tandenpoetst met dat zogenaamde drinkwater.

Studenten en docenten kunnen in de pauze van een college in de automaten van de UU een flesje plat water kopen. Zo’n flesje kost 95 eurocent. Zeg voor het gemak even één euro. In het plastic flesje zit 0,33 liter water. Dus één kubieke meter (1000 liter) van dit water kost ongeveer: 1 euro x 3 x 1000= 3000 euro. Gewoon water dus!

Eén kubieke meter (nog steeds 1000 liter) van het allerbeste kraanwater ter wereld kost in Nederland gemiddeld 1,28 euro. Voor dat geld brengen ze het nog bij je thuis ook, of waar je ook maar bent in Nederland. Kraan opendraaien en je kan er je eigen duurzame fles mee vullen. Dus geen transport van Spa Blauw (of wat voor merk dan ook) met vrachtwagens uit de Ardennen, geen plastic afval in het milieu en geen rare water-footprint voor drinkwater. Dat laatste zit zo: de water-footprint van kraanwater is ongeveer 1,1 liter per liter kraanwater, die van flessenwater kan oplopen tot 3 liter per liter flessenwater.

Mocht de UU haar maatschappelijke verantwoordelijkheid wat betreft duurzaamheid inderdaad willen nemen, dan roep ik het universiteitsbestuur en de faculteitsbesturen op om onmiddellijk de verkoop van plat water in plastic in de gebouwen van de universiteit te verbieden. Kappen met die handel! Weg ermee! En mocht het CvB daar de ballen of borsten  niet voor hebben, dan doen we het toch gewoon zelf: nooit meer een flesje plat water kopen. Maar dan ook nooit meer. Dan verdwijnen ze van zelf, die zinloze, dure, niet-duurzame flesjes… UU en duurzaamheid, hoe simpel kan het zijn?