De ACM is momenteel bezig huurbemiddelaars aan te pakken die nog steeds verboden bemiddelingskosten rekenen aan huurders. Wij vragen hierbij ook om jouw hulp.

 Wat zijn verboden bemiddelingskosten?
Huurbemiddelaars mogen geen kosten rekenen aan huurders voor hun bemiddeling als ze in opdracht van de verhuurder werken. Dat is bijvoorbeeld al het geval als de bemiddelaar het aanbod van de verhuurder op zijn website plaatst. Toch blijven nog steeds veel huurbemiddelaars bemiddelingskosten aan huurders rekenen. Om dit te verdoezelengebruiken zij daarbij andere namen voor de bemiddelingskosten  en bedenken ingewikkelde constructies . Zo zien wij bijvoorbeeld  dat er gesproken wordt over ‘contractkosten’ of ‘inschrijfgeld’, of andere variaties. Daarnaast worden soms huurders verplicht andere diensten, zoals bijvoorbeeld woninginspecties, van de huurbemiddelaar af te nemen, omdat ze anders de woning niet zouden krijgen. Dat mag niet.

Wat zijn jouw rechten?
Als je te maken krijgt met verboden bemiddelingskosten, spreek de bemiddelaar hierop aan en betaal deze niet. Als je de verboden bemiddelingskosten al betaald hebt, schrijf de bemiddelaar hierover aan, en vorder het betaalde bedrag terug. Een voorbeeldbrief hiervoor vind je hier, of op de website van www.consuwijzer.nl. Je kunt daarna eventueel ook nog naar De Geschillencommissie van de branchevereniging, als de bemiddelaart daarbij is aangesloten, en indien nodig daarna nog naar de rechter om de terugbetaling af te dwingen. Voor die laatste stappen kun je ook commerciële bureaus vinden op internet die dit tegen een vergoeding voor jou doen.

 

Wat doet de ACM?
De ACM wil een einde maken aan het rekenen van verboden bemiddelingskosten door een aantal gerichte acties uit te voeren. Recent zijn een aantal huurbemiddelaars aangepakt met een last onder dwangsom, een voorlopige boete. De ACM kan hiermee bedrijven dwingen hun gedrag aan te passen. Jij kunt daarbij helpen.

Hoe kan jij de ACM helpen?
De ACM is op zoek naar signalen over huurbemiddelaars die de verboden bemiddelingskosten nog steeds rekenen aan huurders. Deze signalen kun je per telefoon op 088-0707070, of via het meldingsformulier op www.consuwijzer.nl bij ons melden. Actuele meldingen kan de ACM  meenemen in een nieuwe ronde van acties.