Diversiteitsdilemma’s. Hoe ga jij daarmee om?

Wel of geen alcohol schenken op een borrel? Wel of niet je college zo invullen dat iedereen echt mee durft te doen? En de toiletten? Moeten die genderneutraal worden? Het zijn slechts enkele keuzes waar de UU voor staat. Inclusief worden is een complex proces, zegt Magda Górska, postdoc bij Genderstudies. Górska groeide op in Polen en Tsjechië en zat op universiteiten in onder meer Zweden, Duitsland en de Verenigde Staten. “Je moet namelijk kijken naar intersectionaliteit: de wijze waarop individuen op diverse fronten van elkaar verschillen. Daarbij kijk je naar alle elementen die wat iemands identiteit bepaalt zoals gender, sociale afkomst, culturele achtergrond, gezondheid en religie.

We nemen zes dilemma’s onder de loep en stellen daar vragen over aan Górska, kijken naar de do’s and don’ts van het Centre for Academic Teaching en vragen interculturele studentenvereniging Legulas hoe zij studenten van verschillende culturen bij elkaar krijgen. DUB is ook benieuwd welke keuzes de universitaire gemeenschap maakt:  vul daarvoor onze enquête in.

Dilemma 1: Culturele mix
Verschillende nationaliteiten in een werkgroep kan creatievere ideeën opleveren. Maar wat als elke student op zoek gaat naar ‘gelijkgezinden’? Magda Górska: “Bedenk werkvormen om de groepen te mixen. Zo kunnen ze ontdekken waarin ze verschillen, of dat nu gaat om denkbeelden of de manier van werken. Het gaat er om begrip te krijgen voor de verschillen.” Maar wat doe je als verschillen leiden tot problemen in de samenwerking? Of hoe maak je verschillen bespreekbaar zonder iemand specifiek op zijn achtergrond te willen aanspreken?

Dilemma 2: Taal
“Ik krijg nog vaak mails van de universiteit in het Nederlands. Dan voel ik me even buitengesloten”, zegt Górska die vorig jaar aan de UU is begonnen en het Nederlands nog niet machtig is. “Bij ons is de voertaal op de afdeling gewoon Engels.” Het dilemma is hoe je omgaat met taal. Moet in het kader van de internationalisering de hele universiteit overstappen op het Engels? Want als je alleen met Nederlanders in college zit, waarom zou je dan Engels met elkaar praten?

Dilemma 3: Veilige havens
Overgewaaid uit Amerika komt de roep om safe places. Universitaire campussen waar je niet wordt blootgesteld aan opmerkingen over gender, seksuele voorkeur, culturele achtergrond, politieke voorkeur, beperking of afkomst. In de VS en Groot-Brittannië is er ook kritiek op deze veilige havens, want beperken deze niet de vrijheid van meningsuiting, en verwordt een universiteit niet tot een politiek correcte bubbel?

Dilemma 4: Beoordeling
Als docent heb je zo je eigen ideeën over goed en minder goed. “Wees bewust van je eigen identiteit en vooroordelen”, staat op de site van het Centre for Academic Teaching. Tip: maak als docent je eigen normen en waarden vooraf duidelijk, zoals je criteria voor een beoordeling. Maar die kunnen je ook in de weg zitten, zegt Górska. “Ik wil graag dat een paper origineel en creatief is. Maar als ik zie dat studenten kiezen voor degelijk en diepgaande research zonder creatieve inbreng, dan neig ik er toch naar mijn normen aan te passen.”

Dilemma 5: Borrelen
Het is een traditie om elke activiteit van de universiteit af te sluiten met een borrel. Meestal met een bitterbal en een biertje. Voelt iedereen zich wel welkom? Moeten deze bijeenkomsten alcohol- en vleesvrij? De interculturele studentengezelligheidsvereniging Legulas gebruikt de borrel juist om meer verschillende mensen te lokken. “Wij willen een vereniging zijn voor migranten én niet-migranten. Door een borrel te organiseren in een café hopen we meer niet-migranten te verleiden.”

Dilemma 6: Toiletten
Je voelt je niet prettig bij de termen man en vrouw maar wordt wel gedwongen te kiezen voor een heren- of damestoilet. Zou het niet veel fijner zijn als wc’s genderneutraal zijn zoals het toilet voor gehandicapten of de wc thuis? Of voelen anderen zich dan weer minder op hun gemak als ze het toilet met iedereen moeten delen?

 

Advertentie