Na de studie: ‘Het gaat uiteindelijk om mensen met een eigen verhaal’

Florian de Roo van Alderwerelt: "LinkedIn zorgt goed voor hun werknemers" Fotos: Robin Alysha Clemens

Was de keuze voor jouw studie snel gemaakt?
“Ik wilde eigenlijk sportjournalist worden en Media & Communication studeren in Rotterdam, maar tijdens de open dag kreeg ik daar geen goed gevoel bij. Na een tussenjaar in Spanje wist ik dat ik in ieder geval iets internationaals wilde doen en kwam ik uit bij de European Law School in Maastricht. Om ook iets anders dan alleen rechten te doen ben ik in Utrecht Law & Economics gaan studeren. Als Associate Customer Success Manager bij LinkedIn doe ik nu overigens weinig met mijn studie.”

Hoe ben je bij LinkedIn terecht gekomen?
“Ik heb een paar stages gelopen bij advocatenkantoren maar dat beviel me niet zo. De collega’s waren leuk, maar het ging vooral om het grote geld. Dat past niet bij mij. Tijdens mijn master sprong er wel één vak bovenuit: Europees mededingingsrecht. Dat ging over grote technologiebedrijven als Facebook en Google: hoe zij werken en hoe er naar hen wordt gekeken. Ik vond dat heel interessant, dus besloot ik in die wereld een baan te gaan zoeken. Ik ben eerst als Client Happiness Manager gaan werken bij een klein bedrijfje in Amsterdam: Media Distillery. Met die ervaring kon ik uiteindelijk aan de slag bij LinkedIn.”

Welke relaties waren belangrijk om deze baan te krijgen?
“Mijn vriendin werkte al in Dublin bij Google, dus dat was een belangrijke reden om daar een baan te zoeken. Een oud klasgenootje werkte bij LinkedIn en dat was handig. Maar LinkedIn heeft mij ook enorm geholpen. Ik ben letterlijk aan de hand genomen om een bankrekening te openen en mij in te schrijven bij de gemeente. Dat is misschien een ander soort relatie, maar ook heel belangrijk. Dat mijn werkgever zoveel vertrouwen in mij had en in mij wilde investeren maakte het een stuk makkelijker om deze stap te zetten.”

Wat vind je het leukste aan je werk?
“LinkedIn zorgt goed voor hun werknemers. Er is bijvoorbeeld een barista op kantoor, maar ook met allerlei evenementen en workshops om te socializen en jezelf te ontwikkelen. Het is een fantastische plek om te werken. Ik vind het ook belangrijk dat ik waardevol kan zijn voor anderen. Ik help bedrijven om met onze digitale tools de juiste werknemers te vinden. Indirect help ik zo ook mensen een baan te vinden die bij hen past. Ik zeg ook tegen mijn klanten: het gaat niet om vacatures, maar om mensen met een eigen verhaal. Misschien is iemand al maanden op zoek naar werk en verandert een aanbod hun leven. Zeker nu door de coronacrisis veel mensen hun baan verliezen, kan een goed digitaal netwerk echt veel betekenen.”

Hoe heb je jouw professionele netwerk opgebouwd?
“Grappig genoeg vooral via LinkedIn. Ik maakte na de middelbare school een profiel aan om in contact te blijven met schoolgenoten. Daar heb ik steeds meer mensen aan toegevoegd die ik tijdens mijn studie of op andere plekken tegenkwam. Iedereen gaat een andere kant op en ik vind het leuk om te zien waar anderen terecht komen. Ik ben er dus niet echt bewust mee begonnen, maar uiteindelijk heb ik zo wel een vrij groot en gevarieerd netwerk opgebouwd.”

Welke nieuwe skills heb je in deze baan opgedaan?
“Flexibel zijn. In mijn werk krijg je telkens te maken met nieuwe mensen, teams en productaanpassingen. Ik heb echt een beetje onderschat hoe uitdagend dat is. Ik heb ook goed leren luisteren. Je wilt niet alleen weten wat een klant vertelt, maar ook wat hij bedoelt of juist niet zegt, zodat je hen echt verder kan helpen. Wat dat betreft heb ik ook geleerd om assertiever te zijn en soms ook tegengas te geven of kritische vragen te stellen.”

Wat mis je het meest uit je studietijd?
“Toch wel de relaties die je opbouwt met je medestudenten. Dat gaat een stuk dieper dan met collega’s. Het is op de werkvloer moeilijker om je persoonlijke leven te delen. Dat vind ik jammer.”

Wat hoop je de komende tien jaar nog te bereiken?
“Dat vind ik een moeilijke vraag, want tot nu toe ben ik steeds op een ander pad terecht gekomen dan ik had verwacht. Als het kan, zou ik binnen LinkedIn hogerop willen komen, misschien als manager een team aansturen. Het lijkt mij fantastisch om gezamenlijk dingen te bereiken, maar ook de unieke talenten en interesses van teamleden aan te spreken en hen zoveel mogelijk plezier te laten beleven aan hun werk. Maar of ik over tien jaar nog bij LinkedIn werk weet ik niet. Ik zie wel wat er de komende tijd op mij afkomt.”

En nu?
“Ik hoop dat ik voorlopig bij LinkedIn kan blijven, want het is een heel leuk bedrijf met veel ruimte om te groeien. Voor nu kijk ik vooral uit naar wat meer stabiliteit, na de onzekerheid van de afgelopen maanden. Ik ben ook aan het kijken of ik toch iets met mijn rechtenopleiding kan doen, op een positieve manier. Bijvoorbeeld via vrijwilligerswerk in de maatschappelijke sector. Ik hoop dat ik daar binnenkort echt mee kan beginnen, in plaats van er alleen maar over na te denken.”

CV’tje:

Florian de Roo van Alderwerelt studeerde van 2012 tot 2015 rechten aan de European Law School in Maastricht en behaalde in 2017 cum laude de Master Law and Economics aan de Universiteit Utrecht.
Nu werkt hij in Dublin als Associate Customer Success Manager bij LinkedIn.
 

Dit artikel is totstandgekomen in samenwerking met het alumnimagazine Illuster

 

Advertentie