Internationale studenten winnen scriptieprijzen Geesteswetenschappen

Taalwetenschapper Sofia won een van de scriptieprijzen

Sofia Bimpikou en Naomi Alexander Naidoo zijn de winnaars van de scriptieprijzen van de faculteit Geesteswetenschappen. Deze prijzen werden dinsdag uitgereikt tijdens de opening van het facultaire jaar.

Een vijfkoppige jury, voorgezeten door hoogleraar Taalwetenschappen Eric Reuland, koos hen als winnaars door de “heldere belichting van moeilijke onderwerpen”. Tien scripties werden voorgedragen voor de scriptieprijzen, vijf hiervan haalden de shortlist.

Griekse werkwoorden
De Griekse taalwetenschapper Sofia schreef de beste scriptie van de researchmaster. Zij droeg met haar werk bij aan het onderzoek naar taalkundige uitingen waarbij de interpretatie afhangt van degene die het zegt. Ze maakte hiervoor een semantische analyse van de Griekse werkwoorden ‘theoro’ en ‘vrisko’.

De jury noemde haar scriptie boeiend, innovatief en met een duidelijke focus. Bovendien slaagde Sofia er het beste in om de discussie toegankelijk te maken voor de niet-vakgenoot.

Inspirerend perspectief
Naomi sleepte de prijs voor beste scriptie van de eenjarige master in de wacht. De jury roemde haar "inspirerende filosofische perspectief". De Britse rondde haar studie Applied Ethics af met een thesis rondom het concept ‘radical hope’, een vernieuwende manier om naar klimaatverandering en duurzaamheid te kijken.

Mariëtte van den Hoven, Naomi’s begeleider, legt uit: “Er wordt veel in doemscenario’s gedacht als het gaat om klimaatverandering, want het is ‘5 voor 12’. Maar er is tegenwoordig ook een discussie gaande onder filosofen of we hier niet met een heel ander perspectief naar moeten kijken. Met vertrouwen in de toekomst in plaats van vechten tegen de bierkaai. Dat is een grote uitdaging.”

500 euro
Sofia en Naomi wonnen elk een oorkonde, een bos bloemen en een geldprijs van 500 euro. Omdat Naomi niet aanwezig kon zijn bij de uitreiking nam haar begeleider de prijs in ontvangst. "De oorkonde en de geldprijs gaan richting Engeland", aldus Van den Hoven. En de bloemen? “Die zet ik bij het secretariaat!”