De beste 10 liedjes over duurzaamheid (volgens DUB dan)

Herinnert u zich deze nog? Tony Scott scoorde in 1992 een hit met The Greenhouse Effect.

Bij een magazine over duurzaamheid hoort een playlist met liedjes over duurzaamheid. Luister hier naar DUB’s overzicht van de 10 beste milieusongs.

Er zijn tal van popnummers te vinden over vervuiling, consuminderen en de bescherming van de natuur. We hebben op Spotify een uitgebreide playlist gemaakt - voeg daar gerust nummers aan toe. Hieronder presenteren we de top 10 van de beste nummers volgens de muziekredactie van DUB.

De tien liedjes, in alfabetische volgorde:

1. The Beach Boys - Don't Go Near The Water (1971)
Surfers die zich zorgen maken over de vervuiling van de oceanen. Van het album Surf’s Up. “What's happened to the water. It's going bad.”

2. Cake - Carbon Monoxide (2004)
Deze Amerikaanse band maakt zich in de file druk over de koolstofmonoxide in de lucht, maar bewondert ondertussen de Mercedes die langsrijdt. Over de hypocrisie rondom duurzaamheid.

3. Jack Johnson - The 3 R's (2006)
Reduce, re-use, and recycle.” Jack Johnson maakte een nieuwe tekst op de melodie van een oud kinderliedje. “We gotta learn to reduce.”

4. Jamiroquai - When You Gonna Learn (1992)
Armageddon's come too near, too too near, yeah.” Jamiroquai zingt in veel nummers over het milieu. Maar toch een kritische vraag: wat is er duurzaam aan de tientallen sportauto’s die Jamiroquai bezit?

5. Joni Mitchell - Big Yellow Taxi (1970)
De Counting Crows hadden in 2003 een grote hit met dit nummer, maar het origineel is van Joni Mitchell. Ze schreef dit nummer na een bezoek aan Hawaii, waar ze prachtige natuur zag, maar ook eindeloos grote parkeerplaatsen. “They paved paradise to put up a parking lot.”

6. Marvin Gaye - Mercy Mercy Me (1971)
In de sixties zong Marvin Gaye nog over de liefde, op zijn meesterwerk What’s Going On pakte Gaye zwaardere thema’s aan: de Vietnamoorlog en het milieu. “What about this overcrowded land. How much more abuse from man can she stand?”.

7. Neil Young - Natural Beauty (1992)
Een liefdesode aan de aarde en de ongerepte natuur. “What a lucky man. To see the earth before it touched his hand.”

8. Public Image Ltd. - Don't Ask Me (1990)
Als zanger van de Sex Pistols zong John Lydon nog over ‘Anarchy in the UK’, als frontman van Public Image Ltd (ook wel bekend als PiL) gaf hij een duurzame waarschuwing. "If all the world's a cake, then you cut too big a slice."

9. Tony Scott - The Greenhouse Effect (1992)
De Nederlander in de top 10. Tony Scott (aka Peter van den Bosch) nam dit nummer in 1992 op als onderdeel van een campagne van het Wereld Natuur Fonds.

10. Yannick Noah - Aux arbres citoyens (2007)
In Nederland is dit nummer vrij onbekend, maar in Frankrijk scoorde oud-tennisser Noah een nummer 1-hit met dit groene strijdlied.

Dat waren onze 10 nummers. Mocht u denken: en Earth Song van Michael Jackson dan? Tja, niet alle muziek valt in de smaak bij DUB's muziekredactie, hoe goed bedoeld de teksten ook mogen zijn. Nogmaals: voor alle liedjes over duurzaamheid - goed en slecht - is er de Spotify-playlist, hier te beluisteren.

Komend studiejaar gaat DUB met enige regelmaat playlists samenstellen. Het idee: we zoeken elke keer een universitair thema (liedjes over scheikunde, liedjes over de ontgroening, enzovoort) en maken er een playlist van. Als je een goed playlist-idee hebt, of je wilt graag helpen met het samenstellen, mail  e.hamel@uu.nl.