Studenten blokkeren VVD-kantoor

Volgens de Utrechtse woordvoerder Alexander Beunder ging het om een symbolisch protest tegen de kabinetsplannen met het hoger onderwijs. “We willen de VVD’ers graag zelf laten ondervinden wat ontoegankelijkheid betekent.”

De actie was vooral gericht tegen het voornemen om het collegegeld te verhogen voor studenten die studievertraging hebben opgelopen. De plannen hiervoor worden binnenkort in Den Haag besproken.

De actievoerders zeggen op te treden namens de tienduizenden studenten die inmiddels de petitie ‘minimaal nominaal’ ondertekenden. Bovendien protesteren woensdag over de gehele wereld studenten tegen bezuinigingen in het hoger onderwijs.

In het persbericht noemen de twee organisaties de blokkade van woensdag een opstapje naar grotere acties. De kleine groep demonstrerende studenten gaf om ongeveer half tien op verzoek van de politie de toegang tot het kantoor weer vrij.

XB