Studenten moeten in meer onderwijsgebouwen afval scheiden

De nieuwe afvalbakken in het Ruppertgebouw in De Uithof, foto DUB

De Universiteit Utrecht maakt in meer onderwijsgebouwen serieus werk van afvalscheiding. Sinds dit studiejaar staan ook in het Educatorium, het Ruppertgebouw en de Spinozahall nieuwe afvalbakken met compartimenten voor papier, plastic, gft- en restaval. Wanneer het gerenoveerde pand van Rechten aan Janskerkhof 2-3a in november weer open gaat, worden ook hier de nieuwe prullenbakken geplaatst.

De pilot van het FSC in het Koningsbergergebouw die dit voorjaar van start ging, leidde tot een vermindering van restafval van 66 naar 40 procent ten opzichte van de totale afvalstroom. Dat is meer dan de gehoopte 50 procent. Het percentage ingezameld papier steeg van 22 naar 41 procent. Bij plastic was er een stijging van 10 naar 15 procent. Dit alles heeft gezorgd voor een reductie van 606 kilo aan koolstofdioxide. Wegens vraag van studenten en medewerkers start het FSC nu ook met het inzamelen van gft-afval.

Het succes wordt mede verklaard door een goede communicatie. Hiervoor werden tijdens de pilot afvalmedewerkers ingezet die actief voorlichting geven over hoe en waar je afval kunt scheiden. Deze medewerkers zijn volgens het FSC erg belangrijk om studenten en medewerkers te stimuleren hun afval te scheiden. Deze afvalmedewerkers blijven voorlopig ook nog in dienst.

Ook wil het FSC afvalbakken uit collegezalen halen en een centraal afvaleiland maken op de gang. “Wanneer studenten goed ingelicht worden over het belang van afvalscheiding en er genoeg faciliteiten hiervoor zijn, willen ze hun afval graag scheiden”, vertelt Eddie Verzendaal, directeur van het FSC, tijdens de informatiebijeenkomst van de duurzame UU-dag

Dit werd ook al opgemerkt door studenten van Green Office Utrecht. Afgelopen december startten zij een experiment in het Ruppertgebouw om te onderzoeken wat de beste methode is om studenten milieubewuster te maken. Door plasticcontainers naast de bakken voor restafval te zetten, werden studenten gestimuleerd om afval te scheiden.

Dat het Koningsbergergebouw aan de Budapestlaan door de universiteit is gekozen als plek voor de pilot is niet zo gek. Het nieuwe gebouw, dat in april dit jaar haar deuren opende, staat volledig in het teken van duurzaamheid. Trappen voor de ingang om traplopen te stimuleren, energiezuinige lampen, mos op het dak dat water opneemt; dit is slechts een kleine greep uit duurzame voorbeelden in het gebouw.