Utrechtse docente schrijft biografie Büch

Eva Rovers, verbonden aan de Utrechtse faculteit Geesteswetenschappen, gaat de biografie schrijven van auteur en mediapersoonlijkheid Boudewijn Büch. Dat heeft de voorzitter van de Werkgroep Biografie Boudewijn Büch, Frits Barend, donderdag bekendgemaakt.

Eva Rovers maakte als biografe naam met de veelgeprezen biografie De Eeuwigheid Verzameld over Helene Kröller-Müller, de kunstverzamelaarster achter het gelijknamige museum in Otterlo. Op dat werk promoveerde Rovers onlangs aan het Biografie Instituut van de Rijksuniversiteit Groningen.

Rovers doceert in Groningen, maar heeft ook een tijdelijke onderwijsaan Utrecht. Ze geeft op dit moment enkele vakken bij de Utrecht opleiding Kunstbeleid en -   management. Daarnaast begeleidt zij enkele masterstudenten. Na het afronden van haar studie Taal & Cultuurstudies, werkte Rovers eerder ook al drie jaar in Utrecht.

Boudewijn Büch overleed negen jaar geleden. Hij maakte furore als schrijver van een groot aantal dichtbundels, columns en romans. Zijn bekendste roman, De Kleine Blonde Dood, werd verfilmd met Antonie Kamerling in de hoofdrol. Maar Büch wordt vooral herinnerd als presentator van tv-programma als Büch’s boeken en De Wereld van Boudewijn Büch waarin hij zich manifesteerde als boekengek die het spoor van ontdekkingsreizigers volgde naar verre streken volgt.

Vooral na zijn dood was er veel rumoer rondom het waarheidsgehalte van de boeken die hij schreef en de verhalen die hij over zijn eigen leven vertelde. Zo verzon hij een zoontje om later mee te delen dat het kind was gestorven. Rovers stelt in een eerste reactie dat die mysteries zeker een plaats krijgen in haar biografie. “Misschien niet eens zozeer om ze te ontrafelen, maar wel om ze in de juiste context te plaatsen.”

Verder wil zij graag in beeld brengen wat het belang van Boudewijn Büch is geweest als 'culturele bemiddelaar'. “Voor velen was Büch meer een fenomeen, dan een schrijver. Door zijn gedrevenheid heeft hij de interesse gewekt voor op het eerste gezicht misschien wat obscure onderwerpen, bijvoorbeeld voor de poëzie van Goethe.”

Tags: boek