Een boterham met pindakaas tijdens college zou verboden moeten worden

Dat studenten hun ontbijt uitstellen tot in de collegebanken kan Lotte Schuengel nog wel begrijpen, maar dan een boterham met pindakaas eten zou verboden moeten worden.

Een golf van misselijkheid overspoelde me tijdens een college over David Hume. Niet door de existentiële twijfel die de beste man regelmatig doet uitlokken, maar door mijn hongerige buurman die had besloten dat dit uurtje zijn ontbijtuurtje zou zijn. In één sierlijke armbeweging pakte hij een witte boterham met pindakaas uit zijn tas, die daar blijkbaar onverpakt in zat, en nam er een hap uit. Zonder gratie vulde de atmosfeer zich met pindakaas. Voor een seconde leek dit me niet eens een heel slecht moment om de les te onderbreken met een braakpartij.

Enfin, ontbijten tijdens college moet kunnen. Dagelijks zitten alle studenten om mij heen cornflakes uit een kartonnen bakje te lepelen tijdens een college. Het kan soms afleidend zijn om iemand te zien die probeert te verbergen dat hij zijn kin heeft onder gesmeerd met yoghurt, maar daar houdt het ook op. Boterhammen met pindakaas zijn echter een heel ander verhaal. Als op een voetbalveld de keeper van het ene team een hap neemt uit een boterham met pindakaas, denkt de andere keeper dat die Snickers-reep van vorige week nog in zijn sok zit.

Roken doe je ook niet binnen. Hetzelfde zou moeten gelden voor boterhammen met pindakaas. En sandwich-spread, als we toch bezig zijn. Maar het invoeren van zulke regelgeving zou een moeizaam proces worden. Het tolerantiegehalte voor ranzigheid is op de universiteit uitzonderlijk hoger dan op de middelbare school, heb ik de afgelopen tijd gemerkt. Het kan ook liggen aan het verschil tussen een Gooische elite-kathedraal en een internationale campus waar men direct uit bed de les in rolt en weer terug.

Is dat erg, dat het allemaal zo vies is? Zolang anderen geen last hebben van de zilvervisjes in je onderbroek is iedereen vrij om zo weinig te douchen als die wilt. Maar op het moment dat je de medemens verstikt in een dikke mist van pindakaas, tot de hoogte waarop diegene met spullen en al het lokaal ontvlucht, moet je misschien je vanuit een empathiebeginsel je boterhambeleg heroverwegen.