Eerder afstuderen dankzij de zomer

De langstudeerboete staat om de hoek! Meer dan een jaar uitlopen met je studie is dus best een dure grap. Ik heb zelf ook nog maar één jaar over om mijn diploma te halen, voordat DUO mijn geld komt halen. Voldoende motivatie voor mij om aan de slag te gaan. Tijd om uit te zoeken of ik deze zomer wat extra studiewerk kan doen zodat ik eerder klaar ben!

Dit geweldige voornemen gaat gepaard met een paar vervelende vragen. Allereerst, hoe ver kan ik vooruit plannen? Het is wel de bedoeling dat alle kennis blijft hangen natuurlijk. Blok 4 vind ik te ver weg, dus die laat ik er maar uit. Voor de eerste twee blokken zijn bij mijn faculteit de cursussen al bekend en de rest nog niet. Blok 1 en 2 dan maar. Uitgeprint naast mij ligt een handige checklist - met alle vakken die ik al gehaald heb en nog moet halen (dankuwel studieadviseur!) -  waar ik mijn vakken mee kies. De lijst is snel ingevuld.

Maar dan, lastige vraag twee: welke boeken heb ik nodig? Op Osiris kom ik onder de cursusomschrijving bij ‘benodigde cursusmaterialen’ het antwoord tegen. Omdat ik voor mijn studievereniging de boekenverkoop organiseerde in een eerder jaar, weet ik dat je deze informatie met een flinke korrel zou moet nemen. Gelukkig controleren studieverenigingen de info bij docenten, anders hadden honderden studenten elk jaar de verkeerde boeken. De site van de universiteit is namelijk – geheel onverwachts - niet altijd perfect.

Ik zou de docenten nu al zelf kunnen mailen, maar dan mis ik wel de flinke korting die je krijgt bij aankoop  via de vereniging. Als student vind ik die korting meer dan welkom. Dan maar wachten tot de studievereniging de verkoop opent. Bovendien hebben de meeste van de door mij gekozen vakken geen boeken, of ik heb het vak al eerder gevolgd en het lijkt me onwaarschijnlijk dat er nieuwe boeken voor komen.

Mijn vakken die geen boeken hebben, werken met losse artikelen. De meeste docenten besluiten tijdens de zomer welke artikelen het worden en die lijsten zijn – helaas - niet online te vinden. Want docenten geven cursushandleidingen alleen aan de studenten die de cursussen volgen. Een licht gevoel van tegenslag komt bij me op. Is dit het einde van mijn goede voornemen? Staat de universiteit mij dan niet toe om extra moeite te stoppen in mijn studie…? Ik vermoed mompelend een complot tussen de universiteit en DUO.

Als laatste poging vraag ik mijn oudere studiegenoten of zij mij kunnen helpen. Tot mijn verrassing leidt dit tot een hele mooie vondst op hun laptop: oude cursushandleidingen en artikelen. Yes! Uit ervaring weet ik dat cursussen vaak niet meer dan 2 of 3 artikelen vervangen. En dankzij de cursushandleidingen kan ik ook alvast voorbereiden op opdrachten die wekelijks ingeleverd moeten worden. Door deze extra tijd kan ik in blok 1 er een vak bij doen en zo nóg meer ECTs binnen slepen zodat ik eerder klaar ben. Het antwoord is dus ja! Studeren in de zomer kan! Ik high-five mezelf in stilte. Er staat nu nog maar één ding in de weg: hoe kan ik in vredesnaam met mijn laptop naar het zwembad deze zomer? Tja..