Hoe word je ‘een student van mij’

Als student denk je “wat zal de docent van mij denken?” Slinger Jansen geeft het antwoord. Het lukt maar vijf procent van de studenten om echt op te vallen.

"Wat zouden docenten toch van me denken?" is een gedachte die vroeger vaak door mijn hoofd ging. Inmiddels ben ik docent en zijn de rollen omgedraaid en weet ik het. De naakte waarheid is schrikbarend.

Alles wat je vermoedt, is waar: je bent een nummer.

Als je aan mijn bureau komt, ben je nummer 6 op die dag, nummer 40 die week, nummer 201 dit jaar. De zoveelste gezonde Hollandse jongen of dame die komt met vragen. Vragen die voor jou van levensbelang lijken. Vragen die ik al honderd keer beantwoord heb. Dus wat valt me op? Hoogstens of je helemaal mijn kamer durft in te lopen. Of je stottert. En of je nog  stinkt naar de vorige avond.

Je vraag kan ik 95 procent van de keren meteen beantwoorden met een standaard web site of antwoord. Ingeblikt: ik weet wie de programmacoördinator is; ik ken het hoofd van de examencommissie;  ik weet waarom een vak slecht beoordeeld is door studenten.

Bij die andere 5 procent ligt het anders. Met die studenten schep je een band. Ineens ben jij die student die een Massive Open Online Course wil opzetten. Of die student die ondernemer wil worden. Of die student die ruzie heeft met een docent.

Er zijn zeker drie verschillende niveaus van intimiteit met studenten:  eerst ben je een gezicht, dan word je een naam en in het uiterste geval schop je het tot "een student van mij": je staat in mijn telefoon, ik ken je op Facebook, ik praat over je.

Een "student van mij" werkt bij Youtube. Een "student van mij" is een bedrijfje gestart dat voor een paar miljoen is overgenomen. Helaas ook "een student van mij" ligt op sterven. Die status van "een student van mij" heb je altijd, en hou je altijd, ook al ben je 10 jaar geleden afgestudeerd.

Je bent natuurlijk meer dan alleen student, maar dat ziet een docent niet. Misschien heb je een poly-amoureuze relatie, een adoptiemoeder, en een gezin met zeven kinderen. Het interesseert ons ook niet.

Huiswerk niet gemaakt omdat je relatie uit is? Deadline gemist doordat je een hond hebt aangereden? Tentamen slecht gemaakt omdat je cavia zijn pootje heeft gebroken? Ik hoor alleen het begin van die zin. Of, zoals we in Rotterdam zeggen (mijn geboortestad) "niet lullen, schriften vullen!"

Wij docenten willen toewijding, dame en heer student!  Ik hoor misschien wel 1000 keer vaker  "student X stelt zulke domme vragen tijdens het college" dan "die student heeft volgens mij twee vriendinnetjes". Het wordt zelden sappig, tenzij het met ons onderzoek te maken heeft. Sorry, maar jullie seksuele oriëntatie, hobby's, en (emotionele) rijkdommen helpen ons niet aan een nieuwe publicatie of goede vakbeoordeling...

Ik herhaal: een goede indruk maak je bij ons docenten  door toewijding. Dus wees aanwezig, stel slimme vragen, en weet wanneer je je mond moet houden. En haal je deadlines, wees toegewijd en laat die telefoon een keer in je tas tijdens het college.

En dat heeft nog een extra voordeel. Terwijl je bezig bent om een goede indruk achter te laten, steek je er misschien ook nog wat van op.