‘De slechtsten doen het goed, de besten matig’

Dat meldt het Centraal Plan Bureau vandaag. Maar het CPB zet er wel de nodige relativeringen bij. Zo stammen de gegevens uit 1994 en is er sindsdien meer aandacht gekomen voor excellentie in het hoger onderwijs. Honours-programma’s, university colleges en topmasters schieten uit de grond. Bovendien zijn er destijds maar 634 Nederlandse hoogopgeleiden in de leeftijd van 26 tot 65 jaar aan een vaardighedentoets onderworpen.

Maar het gevonden patroon – de slechtsten doen het goed, de besten doen het matig – keert volgens de onderzoekers op alle niveaus terug. Voor het middelbaar en lager onderwijs keken ze naar recentere data uit verschillende onderzoeken en telkens vonden ze dezelfde curve.

“Eén op de drie studenten voelt zich niet voldoende uitgedaagd door zijn opleiding”, zegt Dinand Webbink van het CPB. “Bovendien steken lang niet alle studenten voldoende tijd in hun studie. Zulke berichten kloppen met deze bevindingen, hoe voorzichtig we ook moeten zijn bij het interpreteren.”

Kortom, er valt nog iets te winnen aan de top. Dat is van belang voor de economie, meent Webbink. “Landen met een hogere piek blijken in het voordeel. Als we onze beste mensen nog beter maken, komt er meer innovatie en zal de arbeidsproductiviteit groeien.”

HOP