‘Nieuwe Einstein’ trok proefschrift eerder terug in Tilburg

Dat blijkt uit een brief die de Tilburgse rector magnificus Frank van der Duyn Schouten naar universiteitsbladen Cursor en Univers stuurde. Cabbolet wilde in Eindhoven promoveren op een omstreden natuurkundige theorie, die tegen de kwantummechanica en de algemene relativiteitstheorie ingaat. Was er een nieuwe Einstein opgestaan?

Maar de TU Eindhoven kreeg last van koudwatervrees en riep de hulp in van natuurkundige en Nobelprijswinnaar Gerard ’t Hooft. Volgens hem staat er in het proefschrift van Cabbolet niets dat echt hout snijdt. Eerste promotor Harrie de Swart is daar verbolgen over. Die noemde de kritiek van ’t Hooft onder de maat, en suggereerde dat de promovendus in Tilburg meer dan welkom was voor promotie.

Die opmerking viel bij Van der Duyn Schouten verkeerd, omdat De Swart “in deze mening alleen staat”. In zijn reactie verzuimde de hoogleraar logica namelijk te melden dat Cabbolet zijn werk in 2007 al aan een promotiecommissie van de Universiteit van Tilburg had voorgelegd. Toen die zware kritiek op de inhoud had, trok Cabbolet zijn proefschrift in en stapte hij over naar Eindhoven. De Swart wist daar van, want hij was ook in Tilburg eerste promotor. De Tilburgse rector magnificus verwijt De Swart dat hij het Eindhovense college voor promoties heeft misleid door de Tilburgse voorgeschiedenis te verzwijgen. “In strijd met de academische mores”, aldus Van der Duyn Schouten, die bovendien vindt dat De Swart de belangen van zijn “toch al zeer beschadigde promovendus blijft schaden”.

De Swart reageert in reactie aan Cursor verbaasd op de brief. Volgens hem had Cabbolets tweede promotor – wiskundige Malo Hautus – de Tilburgse voorgeschiedenis gerust mogen melden aan de Eindhovense promotiecommissie.

HOP