“In universiteitsbestuur zitten geen toppers”

Moeten universiteiten hun bestuurders topsalarissen betalen om de beste mensen te kunnen werven? Plasterk meent van niet. In een bijeenkomst met raden van toezicht zei hij: “Voor hoogleraren geldt precies hetzelfde. Daar wil je ook de beste mensen voor krijgen, maar die verdienen niet meer dan honderdduizend euro. Daar hoor ik jullie niet over.”

Hij heeft laten uitzoeken wat de universiteitsbestuurders eerder voor banen hadden. “Wat blijkt? Ze waren gemeentesecretaris, gedeputeerde of burgemeester van een provinciestad. Daar zitten helemaal geen toppers uit het internationale bedrijfsleven tussen. Ze zijn er állemaal in salaris op vooruit gegaan. En dan zouden de salarissen omhoog moeten? Kom nou.”

Het kabinet studeert op een goed model om salarissen in de publieke en semi-publieke sector te koppelen aan de Balkenende-norm. Volgens Plasterk zou de ministerraad ook in individuele gevallen het laatste woord moeten hebben als een salaris daar boven uitstijgt.

HOP