21 UU-toppers met Huygensbeurs naar buitenland

Dit jaar vroegen 286 kandidaten de beurs aan, die in de tienduizenden euro’s kan lopen. Om in aanmerking te komen voor deze beurs moet een student bovengemiddeld presteren en behoren tot de vijf of tien procent beste studenten van de opleiding. Volgens internationaliseringsorganisatie Nuffic, die het Huygensprogramma namens minister Plasterk beheert, was het niveau van de aanvragen opnieuw hoger dan het jaar ervoor. Vorig jaar sleepten 24 UU-studenten een beurs in de wacht van de totaal 100 studenten die er één kregen.

Dit jaar houdt het aantal mannelijke en vrouwelijke bursalen elkaar in evenwicht. Vijftien komen er van kunstacademies en muziekopleidingen in het hbo. Van de academici volgde het merendeel een opleiding in de mens- en maatschappijwetenschappen. Verreweg de meeste laureaten kiezen voor een Europese bestemming. Veertig procent van hen gaat naar het Verenigd Koninkrijk, maar ook de Verenigde Staten zijn populair. De UU’ers kiezen ook in meerderheid (10) voor Engeland en Amerika (7). De vier anderen gaan naar België, Zweden, Frankrijk en Canada. Ze blijven minimaal 6 tot maximaal 24 maanden weg.

Voor het Huygensprogramma is jaarlijks drie miljoen euro beschikbaar. Voormalig minister Winnie Sorgdrager was voorzitter van de beoordelingscommissie.

HOP