Aantal UU studenten blijft vrijwel gelijk

In totaal begonnen dit jaar 5987 bachelorstudenten aan een studie aan de Universiteit Utrecht. Dat zijn er 136 minder dan vorig jaar, zo blijkt uit de zogeheten 1-oktobertelling. Dit is de eerste officiƫle telling van het aantal in Utrecht ingeschreven studenten. Het definitieve aantal wordt pas op 1 december vastgesteld, maar de verschillen tussen de twee tellingen zijn doorgaans miniem.

De cijfers laten zien dat naast Farmacie ook Frans, Portugees, pedagogiek en theater-, film- en televisiewetenschappen het aantal eerstejaars studenten zien dalen. Bij Portugees schreven zich dit jaar maar twee nieuwe eerstejaars in tegen zes vorig studiejaar. Daar staat tegenover dat Duits, Spaans en Engels in de lift zitten. Bij Duits, tot voor een paar jaar een landelijk zorgenkindje meldden zich dit jaar zeventien eerstejaars. Andere sterke groeiers zijn natuurwetenschappen en innovatiemanagement, communicatie- en informatiewetenschappen, informatiekunde, onderwijskunde en natuur- en sterrenkunde.

De 1-oktobertelling bevat ook gegevens over de instroom in de masterfase. Daaruit blijkt dat dit jaar 442 studenten van buiten de UU aan een Utrechtse master zijn begonnen. 116 van hen zijn buitenlander. In 2005 ontving de UU nog 180 buitenlandse masterstudenten. In totaal telt Utrecht op dit moment bijna 5400 masterstudenten. Dat betekent dat dit studiejaar aan de UU 28367 studenten staan ingeschreven, bijna honderd meer dan vorig jaar.

EH