Academische vaardigheden integreren in onderwijs
De vraag om meer vaardigheden is in de universitaire contextcontroversieel. De academische traditie zegt immers dat deuniversiteit zich moet beperken tot wetenschappelijk onderwijs.Training in praktische vaardigheden is dan alleen legitiem als hetgentegreerd kan worden in de vakinhoud, bijvoorbeeld hetrapporteren of presenteren van onderzoeksresultaten.
"Toen ze hoorden dat in het nieuwe bama-stelsel academischevorming een belangrijke plaats moest krijgen kwamen er steeds meersignalen uit faculteiten en opleidingen dat ze niet precies wistenhoe ze dat moesten doen", vertelt dr. W. Holleman,adviseur-onderzoeker van het IVLOS en co-auteur van het rapport'Ontwikkeling van algemene academische vaardigheden in debachelorfase'.
In het rapport worden daarom de ervaringen met de ontwikkelingvan praktijkgerichte vaardigheden bij twee Utrechtse proeftuinen,Natuurwetenschap & Innovatiemanagement (NW&I) en hetUniversity College (UC), beschreven.
NW&I kiest voor een 'on the job'-aanpak. De studierichtingheeft docenten Communicatieve Vaardigheden ingeschakeld om binnende reguliere vakken studenten te trainen in vaardigheden. Op het UCzijn studenten verplicht tot het volgen van vakken die speciaalgericht zijn op de training in algemene academische vaardigheden,de 'off the job'-aanpak. De opstellers van het rapport komenuiteindelijk tot een synthese van de twee.
De auteurs stellen zich op het standpunt dat de academischevaardigheden grotendeels kunnen worden gentegreerd in hetvakinhoudelijke onderwijs. Wel zouden docenten dan moeten wordengetraind om studenten te coachen. Tegelijkertijd zouden separatetrainingsprogramma's mogelijk moeten zijn. Holleman: "Wanneer er inhet reguliere programma niet voldoende impulsen zijn of wanneer deaard van de vaardigheid daarom vraagt, neem het schrijven voordoelgroepen, dan moeten aparte trainingen overwogen worden."
Overigens voorziet Holleman nog discussies over de beoordelingen certificering van de academische vaardigheden. "De gedachte isnu om studenten een portfolio bij te laten houden van prestaties ophet gebied van academische vaardigheden. In de academische traditiewordt onderwijs echter gegeven en gexamineerd door gespecialiseerdewetenschappers. Maar wie moet dadelijk beoordelen of een studentover voldoende vergadertechniek beschikt? Een doctor in demanagementwetenschappen?"
XB