ACCU mag van U-raad naar Cap Gemini

De discussie over de toekomst van het ACCU bestond voor eengroot deel uit een herhaling van al eerder in raad en commissiesgedane zetten. Opnieuw zorgde Jan van Dijk van de Abvakabo-fractievoor de meest kritische geluiden. Hij bracht in herinnering dat hetcollege de toegezegde analyse over de mogelijke gevolgen vanoutsourcing voor de universiteit nooit had gemaakt. Een blijk vanbestuurlijk onvermogen, zo niet van onwil, aldus een felle VanDijk, die zijn mede-raadsleden duidelijk maakte dat zij 'geen knipvoor de neus waard' waren als zij dit allemaal zoudenaccepteren.

Van Dijk eiste uitstel van het besluit tot de gevraagdeinformatie op tafel zou liggen, maar kreeg voor die eis weinighanden op elkaar. Met drie stemmen tegen en éénonthouding (alle van de Abvakabo-afvaardiging) werd het lot van hetACCU bezegeld. Meer succes hadden de studenten, die weliswaar ookkritiek hadden op de gebrekkige informatie, maar die bij monde vanPeter Westerweel duidelijk maakten de overgang van het ACCU niet tewillen blokkeren. Hun lange lijst van voorwaarden en aanvullendeverzoeken werd dan ook bijna dankbaar door het college van bestuurovergenomen.

Nu de Universiteitsraad akkoord is met 'outsourcing' ligt detoekomst van het ACCU in handen van het Lokaal Overleg tussenvakbonden en college van bestuur. Op dit moment is een werkgroepbezig met het opstellen van een definitieve versie van het sociaalplan, dat in beginsel op 9 december in de vergadering van hetLokaal Overleg zal worden besproken. Omdat met het ACCU ook veelexpertise op ICT-gebied uit de universiteit zal verdwijnen, heefthet college van bestuur inmiddels besloten om eenICT-managementteam in het leven te roepen. Dit team, dat onderleiding zal komen te staan van de huidige directeur van defaculteit Letteren, Peter Schelleman, moet het universitaireICT-beleid vorm gaan geven en een slagvaardige gesprekspartnerworden voor externe leveranciers.

EH