Acht vragen over de ICT-reorganisatie

Wat was ook weer de aanleiding voor de hele discussie?

Alle partijen zijn het erover eens dat de dienstverlening op ICT-gebied op dit moment te veel is versnipperd, zeker omdat een centrale regie ontbreekt. Daardoor is de huidige situatie duur, inefficiënt en niet gebruiksvriendelijk. Om dat probleem te verhelpen stelt het college van bestuur voor om één universitair Service Centrum ICT in te richten, waarin alle basisdiensten worden ondergebracht. Dat staat in het reorganisatieplan dat eind augustus door het college van bestuur naar de Universiteitsraad werd gestuurd.

Er is dus twee maanden over het plan gesproken en toch zijn raad en college het niet eens geworden. Hoe komt dat?

Het grote twistpunt is dat het college van bestuur ervoor heeft gekozen om eerst de personele reorganisatie af te ronden. Men heeft berekend dat de nieuwe organisatie met ruim veertig voltijds personeelsplaatsen minder kan en wil het personeel daarover zo snel mogelijk duidelijkheid geven. Bovendien wil men de verwachte besparing van drie miljoen euro zo snel mogelijk kunnen inboeken.

Dat klinkt logisch.

De Universiteitsraad en de ICT-medewerkers vinden van niet. Zij stellen dat eerst duidelijk moet zijn hoe de nieuwe organisatie er precies uit gaat zien. Pas dan kun je volgens hen weten of er überhaupt mensen uit moeten en zo ja, waar de klappen dan gaan vallen. Op de meeste andere conflictpunten, zoals bijvoorbeeld het aantal dependances van het nieuwe Service Centrum lijken college en raad wel tot overeenstemming te kunnen komen, maar op dit ene punt staat men lijnrecht tegenover elkaar.

Op 30 oktober heeft de U-raad het college van bestuur geadviseerd om het plan in te trekken? Hoe is de procedure nu verder?

In de eerste plaats had het college van bestuur dat advies over kunnen nemen. Dat heeft men echter niet gedaan. Daardoor is er nu een geschil. Volgens het reglement van de Universiteitsraad moet het college van bestuur in dat geval vier weken wachten voordat het de volgende stap in het reorganisatieproces mag zetten. Die afkoelingsperiode gebruiken de partijen nu eerst om zo snel mogelijk weer om tafel te gaan zitten. Doel van dat overleg is om te bezien of zij alsnog tot overeenstemming kunnen komen.

En als dat niet lukt?

Dan meldt een van de twee partijen de Raad van Toezicht dat er een geschil is. Als de RvT niet met een voor beide partijen bevredigende oplossing komt, kan de U-raad het geschil, voordat de vier weken zijn verstreken, voorleggen aan de landelijke geschillencommissie. Zij moet dan wel hard kunnen maken dat de belangen van de universiteit ernstig worden geschaad door het niet opvolgen van het advies. Als het zover komt, zou dat in Utrecht voor het eerst zijn sinds het verschil van mening over de dienstauto van collegevoorzitter Veldhuis in 1986.

Wat kan die commissie doen?

"Na het college van bestuur gehoord te hebben, doet de commissie een bemiddelingsvoorstel. Als dat door één van beide partijen niet wordt geaccepteerd, moet de commissie aan de hand van vier criteria beoordelen of het college van bestuur terecht heeft besloten om het advies van de U-raad niet op te volgen. Vervolgens doet zij een uitspraak die bindend is."

Is daarmee de kous af?

Voor de U-raad wel, maar als het college van bestuur gelijk krijgt, is vervolgens het Lokaal Overleg aan zet. Daarin overlegt het college van bestuur met de vier ambtenarenbonden over nut en noodzaak van de reorganisatie en over de rechtspositionele gevolgen voor de medewerkers. In dat overleg eisen de bonden standaard een gedetailleerde oud-nieuw vergelijking. Dat betekent dat de oude formatie op functieniveau wordt vergeleken met de nieuwe formatie, en dat duidelijk te zien is welke functies blijven, wijzigen of verdwijnen. In het reorganisatieplan staat weliswaar zo'n oud-nieuw vergelijking, maar in de wandelgangen wordt eraan getwijfeld of de bonden die voldoende gedetailleerd en onderbouwd zullen vinden. We zijn er dus nog lang niet.

Waar kan ik meer informatie vinden?

Op www.uu.nl/ICT-servicecentrum, de website van de ICT-directie.