actueel

Onderwijsvernieuwing

Visitatie Informatiekunde

Een uitstekende masteropleiding met een duidelijk profiel en veel aandacht voor academische vaardigheden, maar een bacheloropleiding waaraan nog het nodige valt te verbeteren. Dat is het voorlopige oordeel van de visitatiecommissie over de Utrechtse opleiding informatiekunde. Voorzitter Wagenaar, hoogleraar ICT in Delft, prees de goede voorzieningen en het gemotiveerde docentencorps en feliciteerde de informatiekundigen met het toenemende aantal studenten. De brede opleiding sluit goed aan op de arbeidsmarkt en de twee masters bieden een uitstekende opstap naar een loopbaan als onderzoeker. De bacheloropleiding werd te licht bevonden. Misschien zou er wat harder gewerkt moeten worden, aldus Wagenaar.

Nieuw RvT-lid

Algemeen directeur Niek Jan van Kesteren (1952) van werkgeversorganisatie VNO-NCW is met ingang van 1 februari benoemd tot lid van de Raad van Toezicht van de Universiteit Utrecht. Van Kesteren volgt oud-minister Hans van den Broek op, die vanaf de start zitting had in de Utrechtse RvT. Van Kesteren studeerde rechten in Leiden en is sinds 1987 werkzaam bij het Nederlands Christelijk Werkgeversverbond (NCW), dat in 1994 fuseerde met het Verbond van Nederlandse Ondernemingen (VNO). Hij is lid van het dagelijks bestuur van de Sociaal Economische Raad, lid van het bestuur van de Europese werkgeversorganisatie Business Europe en van de Task Force Jeugdwerkloosheid. Met de benoeming van Van Kesteren telt de Utrechtse Raad van Toezicht weer vijf leden. Naast voorzitter Rien Meijerink bestaat de raad uit Ed Nijpels, commissaris van de Koningin in Friesland, Caren van Egten, vice president van Capgemini, en Feike Sijbesma, vanaf 1 mei voorzitter van de Raad van Bestuur van DSM.