actueel

Raad geneeskunde

Een werkgroep van de faculteit en de UMC-ondernemingsraad gaan opnieuw studeren op mogelijkheden om de medezeggenschap over onderwijs en onderzoek te verbeteren zonder meteen de ongedeelde medezeggenschap van studenten en medewerkers in de faculteitsraad op te heffen.

Arboretum te koop

De universiteit wil af van het Von Ginborn Arboretum in Doorn. De UU zoekt een nieuwe eigenaar voor de universitaire bomentuin. Volgens collegelid Amman heeft het arboretum op dit moment geen functie meer voor onderwijs en onderzoek. Het Arboretum is onderdeel van de Botanische Tuinen en is 27 hectare groot. Het is een van de belangrijkste arboreta in Nederland.

UU student wint ECHO Award

Seren Dalkiran (20), studente Social Science & Liberal Arts aan University College heeft

de ECHO Awards voor het Wetenschappelijk Onderwijs in de wacht gesleept. De in totaal vijf ECHO Awards worden toegekend aan de meest excellente allochtone studenten in het hoger beroepsonderwijs en het wetenschappelijk onderwijs. Volgens de jury verdient Dalkiran de award onder meer omdat zij medeoprichter is van de stichting Verdwaalde Gezichten die als doel heeft om maatschappelijke en politieke participatie, bewustwording, emancipatie en de groei van jongeren te bevorderen.

University

Hogescholen mogen zich in het buitenland university noemen. Dat vindt Nuffic-directeur Sander van den Eijnden geen probleem: "Het begrip university betekent niet zo veel", zegt hij. Buitenlandse studenten moeten wel goed worden voorgelicht over de instelling waar hun belangstelling naar uit gaat. De hogescholen en universiteiten zitten samen in een commissie die nog voor de zomer de vertaalknoop moet doorhakken. (HOP)