Administrateur Aardwetenschappen organiseert geologische themareizen

Administrateur Aardwetenschappen organiseert geologischethemareizen

Nederland kent maar weinig rotsen. Daarom moeten studenten ervaak op uit om de geheimen van de aardkorst aan Moeder Aarde teontfutselen. Spanje, Italië, Griekenland en Frankrijk zijn delanden die uitermate geschikt zijn voor het veldwerk. Om destudenten enigszins tegemoet te komen in de kosten, krijgen ze vande faculteit twee tientjes subsidie per dag. `t Hart, in 1980 naeen niet afgemaakte studie diergeneeskunde op de financiëleadministratie terechtgekomen, nam deze taak op zich. `t Hart:"Later kwam daar de hele financiële regeling van alle reizenbij. Zo moeten ook de stafleden geld of een creditcard mee hebben.Ik bestelde de vliegtickets, regelde busvervoer, huurauto's,campings, hotels, eten en drinken en wat al niet meer. Zo ben iklangzaam uitgegroeid tot reismanager."

Als in de zomer het veldwerk op het hoogtepunt was kon `t Hartwegens de drukte nooit weg. En dat ging toch wel een beetje zeerdoen. Hij wilde zelf ook wel een keer mee. Want waar je mee omgaatwordt je mee besmet. Steenlagen, afzettingsgesteente,platentektoniek, vulkanisme of subductie van de oceanische korst...Boudewijn `t Hart weet er het zijne van. Toen twee jaar geledenbleek dat hij over een stuwmeer aan vrije dagen beschikte, besloot`t Hart om voor particulieren geologische themareizen teorganiseren. "Het blijft echt een hobby en het wordt heus geen BV",vertelt hij, "ik hoef er niet rijk van te worden. Maar zo kan ikgratis mee en kan mijn vrouw die niet van reizen houdt rustigthuisblijven. Bovendien geniet ik van de uitleg waarvoor mijnwetenschappelijke begeleiders zorgen. Nu even geen reismanager maarreisleider. Heerlijk!"

Fit en gezond

Voor een 15-daagse reis naar de Cycladen, een eilandengroep inGriekenland, wist `t Hart emeritus hoogleraar OlafSchuiling testrikken voor de wetenschappelijke begeleiding. Schuiling had dezereis al jaren samen met studenten gedaan. Nu mocht hij uitleg gevenaan wat oudere deelnemers. De meesten waren de vijftig algepasseerd. Maar volgens `t Hart hoeft dat geen probleem te zijn."Als de mensen maar fit en gezond zijn want er staan nogal watwandelingen en beklimmingen op het programma. Zo is de 900 meterlange afdaling van de top van Stromboli absoluut geen makkie. Enzeker niet `s nachts."

Het is geen doorsnee publiek wat hij met zijn themareizen trekt.Doorgaans reageren veelal hoger opgeleide mannen. Waar deCycladenreis slechts zes deelnemers trok, was de tweede reis met 24reislustigen aanmerkelijk beter gevuld. Via een museum waargeregeld geologische lezingen werden gehouden kwamen er plotselingveel mensen af op de reis naar de Italiaanse vulkanen zoals de aleerder genoemde Stromboli, de Vesuvius en de Etna. De Utrechtsevulkanoloog Cees Jan de Hoog reisde met de groep mee. Verder leerde`t Hart via Internet een zekere Boris Behncke kennen, eenvulkanoloog van de universiteit van Catania. "En hij wilde zomaareen paar dagen vrijmaken om de Hollanders de Etna te laten zien,prachtig toch?" Tijdens de themareizen is er ook tijd voormuseumbezoek en voor archeologische cultuur. Als de deelnemers eenterugkomdag afspreken om met elkaar de foto's te bekijken weetBoudewijn `t Hart dat zijn geologiereis geslaagd is geweest.

René de Bie