Afvangen van CO2 heeft toekomst

Met gericht beleid kan de uitstoot van het broeikasgas CO2 in de atmosfeer de komende halve eeuw in ons land worden gehalveerd. Dat stelt Kay Damen in zijn proefschrift Reforming fossil fuel use. Hij heeft berekend dat in de industrie, het wegtransport en de energiesector tegen niet al te hoge kosten 80 tot 110 miljoen ton CO2 kan worden afgevangen en opgeslagen.

Vooral op het gebied van de elektriciteitwinning kan veel winst worden behaald. Bij nieuw te bouwen elektriciteitscentrales kan in 2020 al 15 miljoen ton de atmosfeer bespaard blijven door afvanginstallaties. Ook de al bestaande centrales kunnen hun uitstoot op gaan vangen maar dat is een duur proces. In 2050 kan, rekeninghoudend met een verdubbeling van de elektriciteitsproductie, zo'n 60 tot 84 miljoen CO2 minder de atmosfeer in worden gestuurd. Bij auto's levert de afvang het meeste op als ze tegelijk ook gaan rijden op waterstof of synthetische diesel uit fossiele brandstoffen.

Waar afvang van CO2 technisch al goed mogelijk is, moet nog veel onderzoek worden gedaan naar goede opslagmogelijkheden. Lege gasvelden, steenkoollagen en zoutwaterreservoirs zijn daar met name goed geschikt voor. Als Nederland veel op wil slaan, kunnen het beste de grote opslagreservoirs in het gasveld van Groningen of in het Britse of Noorse deel van de Noordzee gebruikt worden, aldus Damen die 28 maart aan de Universiteit Utrecht promoveert.

Ook in Delft is men bezig met onderzoek naar afvang en opslag van CO2. Onderzoeker Saikat Mazumder promoveert daar 29 maart op onderzoek naar de opslag van deze stof in steenkool. Hij concludeert dat steenkoollagen niet alleen geschikt zijn voor de opslag van CO2, maar dat zij bij injectie van rookgassen ook uitstekend functioneren als filters die de kooldioxide scheiden van de andere in het gas aanwezige bestanddelen.