Alfa's tussen paria's en brulapen

In zijn antwoord schetste hij de universiteit als een apenrots met op de schaal van waardering onderaan de paria's van Sociale Wetenschappen ("het is hard maar waar") en bovenaan de brulapen van het bèta-medische complex. "Wij zitten daartussenin en op zich zitten we nog niets eens zo slecht, want dat wij met schoonheid en taalvaardigheid bezig zijn, wordt erg op prijs gesteld. Het is niet toevallig dat bij vrijwel elke bijeenkomst de aanwezige alfa wordt gevraagd om het woord te doen. Daarna verdelen de bèta's onderling het geld, maar je krijgt als alfa wel veel complimenten."

Met name het feit dat zij het nog steeds moeten doen met een fractie van het geld van de universitaire Bokito's steekt de geesteswetenschappers, maar Van Oostrom adviseerde hen niet langer te mokken en te tandenknarsen. "Wij kunnen vooral iets leren van het strategisch denken in de bèta-hoek. Toen er een paar jaar geleden vanwege het geringe aantal studenten sprake was van het opheffen van de Leidse wiskundeopleiding, kwamen de wiskundigen meteen in het geweer. Studenten kiezen regionaal, was hun argument. Het kan toch niet zo zijn dat straks niemand tussen Middelburg en Aalsmeer meer wiskunde gaat doen? Een geniale vondst, want het plan verdween meteen van tafel. Waarom bedenken wij dit soort dingen niet, vraag ik me dan af."

Van Oostrom gaf zijn gehoor een vijfpunten-actieplan mee met als centrale boodschap: treed zelfbewuster op. "Soms krijg je van bèta's de vraag waarom we in Nederland Shakespeare zouden moeten bestuderen, 'want dat doen ze in Engeland toch al?' Als ze dat weer eens zeggen, laten we ze dan de wedervraag stellen waarom we in Nederland eigenlijk nog aan genomics zouden moeten doen."

EH