Allochtone starter strandt op vooroordelen

Dat blijkt uit een internet-enquête en interviews die Forum, instituut voor multiculturele ontwikkeling, liet afnemen. Er deden ruim vijfhonderd allochtonen aan mee, die in 2006 afstudeerden.

De boosheid over niet geboden kansen is het grootst bij afgestudeerden die afkomstig zijn uit milieus waar het opleidingsniveau laag is. Dat geldt met name voor de 150 geënquêteerde Marokkanen en Turken.

Twee van de vijf allochtone afgestudeerden is meer geneigd de oorzaak bij zichzelf te zoeken in plaats van bij zijn etnische achtergrond. Dertig procent twijfelt.

Uit het onderzoek blijkt verder dat het ‘stapelen’ van opleidingen vaak voorkomt bij allochtonen. Van de afgestudeerden is veertig procent uit het (v)mbo afkomstig en bij Marokkanen zelfs de helft. Dat duidt op onderschatting van allochtoon talent in het basisonderwijs. Tot daar verbetering in komt, moet ‘stapelen’ als mobiliteitsstrategie worden gestimuleerd.

HOP