'Ambities om UU tegen te zeggen'

Het CvB wil het onderzoek versterken door 'meer focus en concentratie op excellentie'. Op onderwijsvlak moet het Utrechtse onderwijsconcept verder worden doorgevoerd door in de bachelorfase deelname aan honoursprogramma's te stimuleren en het tutoraat te verbeteren. De internationalisering krijgt meer aandacht en er moeten meer allochtone studenten naar Utrechtse masters worden gelokt. Daarnaast moet de bedrijfsvoering efficiënter en professioneler - de reorganisaties van enkele servicecentra maken hier bijvoorbeeld onderdeel van uit. "Ambities om UU tegen te zeggen", zei U-raadslid Jan Mol deze week.

In de commissie Financiën werd bekeken of de ambities ook financieel haalbaar zijn, en volgens collegelid Hans Amman kan het in principe allemaal. Helemaal gerust is hij niet, maar hij wil de handrem wel loslaten zolang de universiteit langs de nullijn blijft lopen die de begroting voorspelt. De grootste financiële risico's liggen, net als voorgaande jaren, op het vlak van de huisvesting. Op dit onderwerp zal in U-raadsverband nog uitgebreid worden teruggekomen, want de begroting ging op dit vlak niet in op de details.

Kader: Over lange en kleine onderzoekers

Lijkt het huishoudboekje van de universiteit op zichzelf geen grote zorgen te baren, is het oud-collega Plasterk die roet in de financiële huishouding van de UU gooit. Want die 100 miljoen die hij via onderzoeksfinancier NWO gaat laten verdelen, kost de UU 13 miljoen aan directe inkomsten in 2011.

De beide Hansen van het college van bestuur (Rector Stoof en lid Amman) zeggen erop te vertrouwen dat alle onderzoekers van deze researchuniversiteit met goede voorstellen het geld zullen terughalen. Stoof: "Nu krijgen we al zo'n vijftien tot zestien procent binnen van al het geld dat NWO heeft te verdelen. Dus die 13 miljoen halen we ook wel ergens vandaan." Joop Schippers, econoom en lid van de Universiteitsraad, is er niet van overtuigd dat het allemaal vanzelf goed komt. Want, zo zegt hij, dat terughalen van middelen moet ook gebeuren door mensen die het nu zelden of nooit doen. "Lange mensen kunnen de appels zo plukken, kleinere niet. Zou je die niet moeten helpen?" Volgens Amman gebeurt dat, ook nu al. "De afdeling Onderwijs & Onderzoek geeft ondersteuning, maar ik weet niet of de mensen op de werkvloer dat weten."

GK