analyse

Parlementair onderzoek naar onderwijsvernieuwing

Het ligt voor de hand dat het onderzoek in eerste instantie op het voortgezet onderwijs zal worden gericht. Het Studiehuis wordt inmiddels algemeen als een mislukking beschouwd, getuige ook de laatste tijd steeds luider klinkende kritiek op de geringe kennis van talen en wiskunde bij aanstaande studenten.

Ook het Hoger Onderwijs zal de dans niet ontspringen, maar erg bang voor de resultaten lijken de universiteiten dit keer niet te hoeven zijn. Het innovatieve onderwijs is destijds in Maastricht geboren en volgens onderwijskundige Peter Bouhuijs van die universiteit ligt niemand wakker van de kritiek van Beter Onderwijs Nederland. Hij zegt met verbazing te kijken naar alle stukken waarin competentiegericht onderwijs wordt aangevallen. "Alsof het allemaal zo slecht is. Wie in Maastricht gaat werken, weet precies waar hij aan begint, dus zoveel weerstand is hier niet."

Met de Limburgse aanpak als voorbeeld, is enkele jaren geleden ook in Utrecht een onderwijsvernieuwing doorgevoerd, waarin de nadruk meer is komen te liggen op zelfwerkzaamheid van studenten met de docent in de rol van begeleider. Die aanpak bleek er aanvankelijk vooral in te resulteren dat docenten harder waren gaan werken en studenten minder hard. In die ontwikkeling lijkt een ommekeer te komen, nu de eisen aan studenten worden opgeschroefd. Want het is aannemelijk dat niet zo zeer dat 'nieuwe leren' zelf de grote boosdoener is, als wel de neiging om steeds meer concessies te doen aan de zwaarte van het programma en de aan studenten te stellen eisen.

Elders in dit nummer maakt decaan Dorresteijn van de Rebofaculteit duidelijk dat er in zijn faculteit geen plaats meer is voor studenten die er de kantjes af lopen. De lat moet omhoog, is zijn motto, en dat kan alleen met gemotiveerde studenten die bereid zijn om aan te pakken en de studie serieus te nemen. Door die studenten een kleinschalige leeromgeving aan te bieden met vertrouwde docenten, verwacht Dorresteijn resultaat te boeken, waarbij het succes van het University College hem tot voorbeeld strekt.

Ook elders in Utrecht zijn soortgelijke geluiden te horen en de talrijke positieve rapportages van visitatiecommissies onderstrepen dat Utrecht met zijn onderwijsconcept - ondanks de nodige kinderziektes - op de goede weg zit. Het enige dat nu nog mankeert, is voldoende geld. Mooi dat het parlement geld uittrekt voor een enquête. Die heeft echter weinig zin als de komende regering Balkenende niet tegelijk de opdracht krijgt om nu eindelijk serieus in het onderwijs te investeren.