Anti-evolutieboek ook op universiteit verspreid

Dr. Gerdien de Jong keek eind december vreemd op toen er plots een vijf kilo zwaar en rijkelijk geïllustreerd boekwerk bij haar in het Kruytgebouw werd bezorgd. “Het rare was dat er geen begeleidende brief bij zat. Maar ik zag al snel waar het om ging. Het was nep.”

In Frankrijk en Duitsland ontstond ophef over het feit dat tienduizenden exemplaren van het boek naar scholen waren gestuurd. In het boek wordt ondermeer beweerd dat het darwinisme heeft geleid tot de Holocaust, omdat Hitler zich baseerde op ‘het recht van de sterkste’. Opvallend is dat het anti-evolutie geluid nu uit de islamitische hoek komt. De schrijver is Harun Yahya, een Turkse wetenschapper die ook populair zou zijn in kringen van de Hofstadgroep.

Het boek bevat veel foto’s van diersoorten en fossielen van hun zogenoemde voorgangers. De gelijkenissen moeten aantonen dat de diersoorten zich amper hebben geëvolueerd. Evolutionair populatiebiologe De Jong zegt daarover: “Die fossielen zijn natuurlijk te vinden, maar de schrijver negeert de enorme hoeveelheid bewijsmateriaal voor het tegenovergestelde.”

Volgens De Jong hebben in het Kruytgebouw tenminste vier andere afdelingshoofden van het departement Biologie het boek ongevraagd toegezonden gekregen. Ook een school in Amstelveen kreeg recentelijk vijf exemplaren toegestuurd. Onbekend is wie het boek dat een internetwaarde van 75 euro heeft, verspreid.

XB