Appartementen op AZU-terrein te klein

Smets baseert zijn oordeel op een onderzoek onder 641 bewonersvan de twee terreinen. De bouw van de luxe appartementencomplexenin Utrecht en Maastricht was bedoeld om mensen met hogere inkomensover te halen om naar de stad te komen of er te blijven wonen.Bovendien was de verwachting dat zij bij hun verhuizing goedkoperewoningen zouden achterlaten. Beide verwachtingen van de overheidzijn niet uitgekomen, zegt de sociaal geograaf die volgende week opzijn onderzoek promoveert.

Volgens Smets had de eerste doelstelling wel bereikt kunnenworden als de appartementen ruimer van opzet waren geweest en alsze meer buitenruimte en speelgelegenheid hadden gehad. "Dedichtheid van het AZU-complex is veel te hoog," constateert hij. Detweede verwachting noemt hij ronduit naef. "In Utrecht zijn denieuwe appartementen vooral betrokken door jonge, hoog opgeleide engoed verdienende academici die geen goedkope woning, maar meestalalleen een studentenkamer achterlieten. Wil je de lagere inkomensaan goedkope woonruimte helpen, dan zul je specifiek voor die groepmoeten bouwen."

Twee andere doelstellingen van het AZU-complex zijn overigenswel gehaald, stelt Smets. "In de eerste plaats heeft het zoalsverwacht een positief effect gehad op de komst van horeca enwinkels naar de zuidelijke binnenstad. Maar interessanter vind ikde duidelijke daling van het autogebruik voor priv-doeleinden. Datlijkt misschien voor de hand te liggen als je in de binnenstadbouwt, maar het gekke is dat het Rijk daar kennelijk anders overdenkt. Terwijl in de vierde nota ruimtelijke ordening het beleidvan de compacte stad nog prioriteit had, dreigt dat nu onderinvloed van Verkeer en Waterstaat te worden verlaten. Hetautogebruik terugdringen door in de stad te bouwen werkt toch niet,zegt men daar, terwijl mijn onderzoek juist laat zien dat dat weldegelijk invloed heeft."

Om het autogebruik terug te dringen zouden Utrecht en anderegemeenten zoveel mogelijk aantrekkelijke woningen op nog vrijeplaatsen in en rond de stad moet bouwen, stelt Smets. Anders zal deuittocht naar aantrekkelijke woningen in Gelderland en Brabantsteeds grotere vormen aannemen.

EH