Basisbeurs op de tocht

Dit is dinsdag via RTL-nieuws bekend geworden.De basisbeurs staat in 2008 voor bijna een miljard euro op de begroting. Dat is vrijwel het bedrag dat de commissie Rinnooy Kan nodig acht om de lerarensalarissen te verhogen en lesgeven weer aantrekkelijk te maken. Minister Plasterk is ongelukkig met de berichtgeving, laat hij via zijn woordvoerder weten. "In onze zoektocht naar geld voor de leraren houden we alles tegen het licht. Er zijn wel honderd scenario's."

Toch lijkt het idee voor een sociaal leenstelsel hoge ogen te gooien bij de PvdA. Partijleider Wouter Bos pleitte al eerder voor afschaffing van de basisbeurs. "De slager op de hoek betaalt nu mee aan de opleiding van een advocaat", zei hij vorig jaar. Dat noemde hij "perverse solidariteit". De huidige fractieleider Jacques Tichelaar, destijds onderwijswoordvoerder, dacht er toen precies hetzelfde over. In de Volkskrant pleitten dinsdag de economen Wim Groot en Henriette Maasen van den Brink ook voor een leenstelsel.

Het CDA, tegenwoordig coalitiepartner van de sociaaldemocraten, heeft nog steeds fundamentele bezwaren tegen een sociaal leenstelsel, verzekert kamerlid Jan Jacob van Dijk. Hij heeft geen zin om te reageren op "allerlei scenario's waarmee de minister van onderwijs werkt" en wil wachten tot Plasterk met een plan komt. ISO-voorzitter Bastiaan Verweij zegt geschokt te zijn over het nieuws. "Je pakt gewoon even het basisinkomen van studenten af. De student draait als het zo doorgaat op voor het lerarentekort." Oppositiepartijen SP en GroenLinks kondigden woensdag een aanvraag voor een spoeddebat aan.

Overigens gaan de studenten er op de korte termijn een klein beetje op vooruit, zo werd deze week bekend. Uitwonende studenten krijgen er paar maand 2,91 euro bij, thuiswonende 1,04 euro. Dat levert een basisbeurs op van 255,64 euro voor kamerbewoners en 91,81 euro voor thuiswonenden.

HOP