Beating the brains: blaffen tegen de maan

Collegevoorzitter Jan Veldhuis kijkt uitdagend de kring vanvoornamelijk vrouwen rond. Plaats van handeling is het glazen huisop het Domplein en thema van het huiskamergesprek is (hoetoepasselijk) het glazen plafond dat vrouwen aan de universiteitverhindert de top te halen. "Ja ja", reageert gespreksleidster ElsVeenis vinnig op de woorden van Veldhuis, "wetenschap is dusoorlog?" Maar die simplificatie gaat niet alleen decollegevoorzitter te ver. "Wetenschap is competitie", steltletterenonderzoekster Marijke Meijer-Drees, "maar daar heb ik ookniets op tegen. Ik vind het juist prettig dat je als wetenschapperwordt uitgedaagd en dat er prestaties van je worden verwacht, zolang die prestaties maar wel op rele gronden worden beoordeeld. Alsje tussen je dertigste en veertigste een periode in deeltijd werkt,moet dat in de beoordeling worden meegewogen. Maar verder heb ikgeen probleem met competitie. Als je de concurrentie niet aan wiltgaan, moet je niet bij de universiteit gaan werken."

Meijer-Drees is een van de onderzoeksters van de faculteitLetteren die vorig jaar in het kader van het zogehetenAspasia-programma tot senior-onderzoeker werd bevorderd. Prima zo'nstimuleringsprogramma, vooral omdat er een groot aantal vrouwentegelijk is bevorderd, is de unanieme mening van de aanwezigen."Willen vrouwen de heersende cultuur veranderen, dan moeten zevanuit een krachtige positie opereren", stelt universitairdirecteur onderzoek Frieda van de Maagdenberg, "en niets werktbeter dan gezamenlijk optrekken."

Veldhuis knikt instemmend, blij dat de aanwezige vrouwen het hemvanmiddag niet echt moeilijk maken. Met een tevreden glimlachincasseert hij de lof voor de ruimhartige Utrechtse steun aan hetAspasia-project, zonder overigens na te laten op gepaste momentende hand in eigen boezem te steken. Dat er bij Sociale Wetenschappenmet zoveel meisjesstudenten zo weinig vrouwen tot de topdoordringen? "Dat is treurig, maar het is wel een uitzondering.Kijkt u maar eens naar Geneeskunde. Daar heeft zich een geweldigerevolutie voltrokken. Zelfs al die knorrende oude mannen in detraditioneel masculiene beroepen zijn nu overtuigd dat het roer ommoet. Op het gebied van emancipatie behoort Utrecht nog niet tot detop, maar we zijn wel degelijk op de goede weg."

EH

Meediscussieren? http://www.beatingthebrains.nl