Bedrijven in Second Life vinden zichzelf innovatiever

Dat blijkt uit het afstudeeronderzoek van sociaal geograaf Jos Hesselink, die wilde weten waarom steeds meer bedrijven zich vestigen in de virtuele wereld. Op dit moment zijn in Nederland 34 organisaties actief in Second Life, waaronder veel bedrijven uit de wereld van de media en de zakelijke dienstverlening. 29 daarvan werkten mee aan het onderzoek.

Uit hun antwoorden blijkt dat ‘er vroeg bij zijn’ en zo een strategische voorsprong opbouwen een voorname drijfveer voor veel deelnemers aan het onderzoek is geweest om Second Life ‘op te gaan’. Ook nieuwsgierigheid werd als motief genoemd. Uit het onderzoek van de Utrechtse student blijkt dat over de beslissing om een vestiging in Second Life te beginnen in de meeste gevallen niet lang is nagedacht. De kosten, die variëren tussen de 2.000 en 30.000 euro worden met name door grote bedrijven als te verwaarlozen gezien.

Enkele opvallende aanwezigen in de virtuele wereld zijn het Rijksmuseum dat er delen van zijn collectie toont, Randstad dat er personeel werft, en Talpa dat er spelvarianten uittest. Een opvallende uitkomst van het onderzoek is dat ofschoon de virtuele ruimte in Second Life onbeperkt is, bedrijven zich er toch dicht bij elkaar vestigen. Veel Nederlandse bedrijven zijn te vinden bij 'Portaal 0031' van DNB media en bij 'Our Virtual Holland' van ING.

Op de vraag naar het rendement van de aanwezigheid op Second Life komt vooral een positief antwoord van de gemeente Zoetermeer. Hoewel er nogal wat vragen rezen toen Zoetermeer 25.000 euro uitgaf voor een vestiging in Second Life, heerst daar inmiddels grote tevredenheid. Niet alleen zorgde de stap voor veel gratis publiciteit, de gemeente blijkt er ook extra aantrekkelijk door te zijn geworden voor jonge creatieve ICT-bedrijven. Mede om die reden denken inmiddels ook Dordrecht, Utrecht, Gouda, Leiden en Groningen nu na over een eventueel ‘tweede leven’.

EH