Benoeming islam-hoogleraar wekt commotie

Voor de leerstoel die de Zwitserse islamoloog zou gaan bekleden, krijgt Leiden 2,5 miljoen euro van het sultanaat van Oman. Een “islamo-fascistisch land”, stelt de PVV, dat volgens kamerlid Martin Bosma invloed zou hebben uitgeoefend op de benoeming van Ramadan. Deze zou bovendien banden hebben met Al-Qaida, de vernietiging van Israel propageren en geen moeite hebben met de steniging van ontuchtige vrouwen.

Volgens collega Tofik Dibi van GroenLinks klopt er niets van deze beschuldigingen. Hij vindt de benoeming juist een verrijking voor Nederland, omdat Ramadan gelooft in de vereniging van islam en democratie.

Plasterk gaf aan weinig met de opmerkingen te kunnen. “Even los van de vraag of ik het met alle opvattingen van de man eens ben, is dit een kwestie van academische vrijheid. Een sollicitatiecommissie heeft Ramadan uit veertig kandidaten geselecteerd en voorgedragen voor een leerstoel. En de Tweede Kamer is geen ballotagecommissie die knopen doorhakt over dit soort benoemingen”, aldus de bewindsman. Die benadrukte verder dat Oman geen voorwaarden heeft gesteld aan het fonds voor de leerstoel. “Het sultanaat heeft vergelijkbare schenkingen gedaan aan Harvard en Cambridge, dus zo vreemd is het niet.”

VVD-kamerlid Halbe Zijlstra had begrip voor het standpunt van de minister, maar wil wel dat de AIVD een uitgebreid antecedentenonderzoek doet naar Tariq Ramadan. Maar daarvoor moest Zijlstra niet bij de minister van Onderwijs zijn. “Dat is een kwestie voor de minister van Justitie”, aldus Plasterk.

Een woordvoerder van de Universiteit Leiden wil niet ingaan op de commotie rond de benoeming. “We zijn met nog Ramadan in gesprek en meer willen we er niet over kwijt.”

HOP