Beter OV lost fileprobleem niet op

Volgens Van Wee moet de oplossing voor files worden gevonden ineen andere ruimtelijke ordening en meer beleidsmatige aandacht voorde fiets. "Uit onderzoek naar mobiliteitsgedrag blijkt dat mensendie bijvoorbeeld winkels en scholen in de buurt hebben én diewonen in wijken met een hoge bebouwingsdichtheid, de auto veelminder gebruiken dan anderen, zeker als er daar een loop- enfietsvriendelijke infrastructuur is", aldus de hoogleraar. "Ookblijkt dat als kantoren in het centrum en nabij het station liggen,mensen minder vaak met de auto naar hun werk gaan, dan wanneer diekantoren ver van een station vandaan liggen."

Hij is geen voorstander van een algehele verbetering van het OV."Het sneller of goedkoper maken van het openbaar vervoer leidtslechts tot een beperkte afname van het autogebruik. Door treinensneller te laten rijden, kunnen mensen die toch al per trein reizenbinnen hun tijdsbudget meer treinkilometers afleggen enbijvoorbeeld verder van hun werk gaan wonen. Het extraenergiegebruik en de extra uitstoot van schadelijke stoffen doorzo'n toename van het OV-gebruik is vaak groter dan de beperking vankwalijke milieu-effecten die van een afname van het autogebruikverwacht zou mogen worden."

Het OV zou alleen verbeterd moeten worden in de Randstad enbinnen regio's waar het gebruik en parkeren van auto's aan bandenwordt gelegd. "Om de mobiliteit van mensen die zich geen autokunnen veroorloven op peil te houden, is het beter aaninkomenspolitiek te doen of desnoods specifiek voor hen hetopenbaar vervoer goedkoper te maken, in plaats van vooriedereen."

[?mP#a4!#$&M(@auteur= GK