Betere en goedkopere kamers in Utrecht

Utrechtse studentenkamers zijn minder duur dan vorig jaar. Dat blijkt uit de database Studie Keuze Informatie van het onderzoekscentrum Choice. Het bureau vergeleek een halfjaar lang de huurprijzen van studentenkamers in alle studentensteden op www.kamernet.nl. Nu betaalt een Utrechtse student voor een kamer van 16 vierkante meter gemiddeld 343 euro, vorig jaar was dat nog 361 euro. Desondanks staat Utrecht tweede op de lijst van dure studentensteden. Alleen Amsterdam heeft met gemiddeld 387 euro een hogere huurprijs.

Hoewel de kamers goedkoper worden, scoort Utrecht nog steeds een onvoldoende (5,4) als het gaat om de waardering van de kamers, zo blijkt uit het Choice-onderzoek. Toch is ook hier in vergelijking met vorig jaar een positieve ontwikkeling waar te nemen. Toen kregen de Utrechtse kamers een 5,1 toebedeeld.

Lisa Westerveld van de LSVb laat in een reactie weten: "Het is mooi dat de prijs aan het dalen is, maar in Utrecht en Amsterdam zijn studenten nog steeds aangewezen op kleine kamertjes van particulieren. Studentenhuisvesters moeten de komende jaren dus flink blijven bouwen."

HOP/MV