Bob de Graaff eerste hoogleraar terrorisme

De Graaff was sinds 2000 verbonden aan de afdeling geschiedenis van de internationale betrekkingen van de UU. Sinds vorig jaar bekleedt hij in Utrecht bovendien de bijzondere leerstoel van de humanistische stichting Socrates.

Eerder maakte de historicus deel uit van het NIOD-team dat het Srebrenica-drama onderzocht. In 1998 baarde hij opzien met het boek Villa Maarheze over de inlichtingendienst buitenland. Met co-auteur Cees Wiebes werd hij in dat jaar door de Groene Amsterdammer omschreven als ‘de huisbiografen van het Nederlandse inlichtingenwezen’.

Zijn nieuwe leerstoel is een initiatief van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en de Leidse universiteit. De Graaff wordt medewerker van de faculteit Sociale Wetenschappen, maar zal vooral werkzaam zijn op de Haagse campus van de Leidse universiteit.

XB