Bonden verlaten overleg over positie student

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en het InterstedelijkStudenten Overleg (ISO) waren tot 2 maart met de HBO-raad, devereniging van universiteiten (VSNU) en het ministerie vanOnderwijs in discussie over de rechtspositie van de student.

Maar inmiddels doen de bonden niet meer mee. Zij vinden datstudenten te weinig worden beschermd tegen de macht van dehogescholen en universiteiten. "En dan moet je op een gegevenmoment de vraag stellen of onderhandelen nog wel zin heeft", vindtMaudy Keulemans (ISO). "Wij hebben er geen belang bij om het met deVSNU en de HBO-raad op een akkoordje te gooien."

Volgens Keulemans heeft het er geen moment op geleken dat debonden en de instellingen het eens zouden worden. "De hogescholenen universiteiten vinden het wel goed zo. Zij vinden dat zij alvoldoende rekening houden met studentenrechten."

Het landelijk regelen van een ombudsman zou dus niet nodig zijn."En dat is gewoon onzin. Een universiteit of hogeschool kiest alshet er op aankomt altijd voor zichzelf en niet voor de student",zegt Fransien van ter Beek (LSVb). "Maar volgens de instellingenzijn conflictsituaties zo incidenteel dat het beleid er niet opmoet worden afgestemd."

De LSVb en het ISO hebben hun pijlen nu gericht op de TweedeKamer. In april beginnen ze aan hun lobby. "Het ministerie komteerst nog met een voorstel. Tot die tijd laten we het liggen",aldus Keulemans.

Ook Duco Adema van de HBO-raad kijkt uit naar het voorstel vanminister Hermans. Tot die tijd weigert hij commentaar te geven.

HOP, TdO