Chang maakt huurverlaging eigenhandig onmogelijk

Jong en Dalm blijken niet de enigen. De Landelijk Studenten Vakbond (LSVb) heeft samen met ROOD (jong in de SP) de afgelopen weken brieven verstuurd naar alle panden van Chang, met daarin formulieren om huurverlaging aan te vragen. LSVb krijgt de laatste dagen telefoontjes van studenten waarvan de formulieren, soms al helemaal ingevuld, plotseling zijn verdwenen. Chang schijnt volgens LSVb zelfs een aantal keer ongevraagd huizen binnen te zijn gelopen om de brief mee te nemen.

Volgens Jong is het overduidelijk wie er verantwoordelijk is voor de ‘mysterieuze’ verdwijning van de formulieren: “Chang heeft de formulieren gewoon gejat. Zij is de enige die toegang heeft tot het huis.” De bewoners van de Javastraat wilden meteen nieuwe formulieren aanvragen en opsturen, maar op verzoek van de VARA wachten ze daar even mee. De omroep wil in een nieuw consumentenprogramma aandacht besteden aan de hele huisjesmelkerskwestie. “Ze willen een item met ons gaan opnemen, waar we die formulieren aan Chang aanbieden”, verklaart Jong.

De studenten die door de hele affaire gedwongen waren hun kamers te verlaten, zijn door Chang in een andere kamer geplaatst. Deze kamers voldoen in de praktijk echter nog steeds niet aan alle veiligheidseisen. Sommige huurders moesten hun kamer al na een week weer verlaten. LSVb-voorzitter Irene Van den Broek: "Gelukkig neemt de gemeente eindelijk haar verantwoordelijkheid en biedt zij in samenwerking met SSHU gedupeerde huurders van Chang vervangende woonruimte aan."

Huurders van Chang die op straat dreigen te komen staan kunnen contact opnemen met de SSHU via het nummer 030-2525725.

TL