Chronisch zieke jongeren hebben baat bij toelaten negatieve gevoelens

Dat concluderen orthopedagoog Coralie Fuchs en filosoof Stefan van Geelen uit een in het Wilhelmina Kinderziekenhuis uitgevoerd onderzoek bij honderd kinderen. De twee aan het WKZ verbonden onderzoekers stellen dat het voor de ontwikkeling van een kind goed is als het af en toe kan tonen boos of verdrietig te zijn. Dat helpt kinderen om later een zo normaal mogelijk leven te leiden. Gezonde kinderen hebben hier weinig problemen mee, maar hun chronisch zieke leeftijdgenoten laten zich tegenover familie en vrienden liever van hun sterke kant zien.

Hoe begrijpelijk dat ook is, het is maar de vraag of het ook verstandig is. Niet alleen kost het chronisch zieke jongeren veel energie om negatieve gevoelens buiten hun belevingswereld te houden, zeggen Fuchs en Van Geelen, het werkt ook contraproductief. Het lijkt erop dat juist het gericht aandacht schenken aan hun negatieve gevoelens hen helpt om hun ziekte in hun leven in te passen. De resultaten van het onderzoek 'Chronische ziekte vanuit het perspectief van de adolescente patiƫnt' worden op vrijdag 14 maart gepresenteerd tijdens een door het WKZ georganiseerd symposium.

EH