CKI krijgt lof van visitatiecommissie

Met deze lovende woorden zorgde voorzitter Willem Wagenaar van de visitatiecommissie dinsdagmiddag in het Bestuursgebouw voor lachende gezichten. De Utrechtse universiteitshoogleraar, die in deze periode naast Utrecht nog vijf universiteiten met een opleiding cki bezoekt, had slechts op ondergeschikte punten kritiek op het Utrechtse onderwijs.

Zoals veel andere visitatiecommissies wees ook deze commissie met nadruk op de risico’s van de vele vrijheidsgraden in de Utrechtse bama-aanpak. Maakt de grote keuzevrijheid voor studenten het niet lastig om voldoende samenhang in het programma aan te brengen, vroeg Wagenaar zich hardop af. Een duidelijk antwoord gaf hij niet, al constateerde hij wel dat het onderdeel programmeervaardigheden er in de Utrechtse opzet een beetje als los zand bij hangt.

Maar die zweem van kritiek viel in het niet bij de talloze positieve punten die de commissie had opgemerkt. De grootste lof was weggelegd voor de niet bij name genoemde studiebegeleider Noor Blaauw. “Binnen een over zoveel disciplines verspreide opleiding als cki, heeft een studiebegeleider een sleutelpositie”, aldus Wagenaar. “Hier in Utrecht zorgt zij voor de cohesie, die een wezenlijk onderdeel vormt van het succes van uw opleiding.” Ook studievereniging Incognito kreeg om die reden trouwens een pluim.

Wagenaar zei verder aangenaam verrast te zijn door het enthousiasme van zowel afgestudeerde bachelors als masters over de in Utrecht genoten opleiding. Hij prees bovendien de eerlijke manier waarop afgestudeerde bachelors hier worden voorgelicht over masters buiten Utrecht. Aan het eind van zijn betoog had de voorzitter een vriendelijke steek onder water voor zijn gehoor in petto. “Wij moeten ook uw rendement beoordelen en dat moeten we doen aan de hand van door u zelf opgestelde streefcijfers. Als we dat doen, is ons oordeel helder: uw rendement is voldoende, u realiseert uw streefcijfers. Maar daar zeg ik onmiddellijk bij: erg ambitieus bent u in dit opzicht niet.”

EH