College geven? Eerst op cursus

Woensdag zullen de rectores magnifici van de Nederlandse universiteiten een overeenkomst sluiten waarin ze afspraken maken over de nieuwe basiskwalificatie. Hiermee willen ze het onderwijs aan studenten verbeteren.

“In de opwinding over het onderzoek hebben universiteiten het onderwijs laten versloffen”, lichtte Sijbolt Noorda vanmorgen toe op BNR Nieuwsradio. “Dat hebben ze de laatste vijf, zes jaar ingezien. Nu is er nieuwe energie om het onderwijs op een hoger plan te brengen.”

Docenten moeten bijvoorbeeld goed Engels leren spreken wanneer ze een Engelstalige opleiding verzorgen, vindt Noorda: “Een docent moet dan echt tweetalig zijn, anders trekt hij het niet. Het is wat anders om een half uurtje een verhaal te houden in het Engels of een jaar lang al je activiteiten met je studenten in die taal te doen.”

De meeste universiteiten stelden didactische cursussen voor hun docenten al eerder verplicht. Zes instellingen (de twee Amsterdamse universiteiten en de universiteiten van Utrecht, Nijmegen, Delft en Enschede) erkenden elkaars leskwalificaties zelfs al. Binnenkort, als alle universiteiten de ‘basiskwalificatie onderwijs’ (BKO) hebben ingevoerd, kunnen docenten zonder extra cursussen of bijscholingen naar een andere universiteit overstappen.

De Landelijke Studenten Vakbond steunt de invoering van het BKO en hoopt dat wetenschappers voortaan ook erkenning krijgen voor hun onderwijs, en niet alleen voor hun onderzoek. De didactische scholing voor docenten is een oude wens van de studentenbonden en wordt eindelijk ingewilligd.

HOP